Tillidsrepraesentanterne er fagbevaegelsens stjerner

26. juni 2012  |  HK Kommunal  |

»Jeg kan godt forstå, hvordan folk, der pludselig får at vide, at de er fyret fra den 1., føler. Det at kende datoen for, hvornår det er slut, har i perioder virket mentalt lammende. Man kan ikke finde ud af, hvad der skal ske på den anden side,« siger Thora Petersen ærligt.

Til gengæld var hun aldrig i tvivl om, hvad der skulle gøres, mens hun var formand.

Da HK Statbladet møder hende få dage før hendes uigenkaldeligt sidste kongres, er samtalen blottet for farvelinterviewets faste klicheer om, hvor ufattelig travlt den kommende pensionist regner med at få: Hvor fuld kalenderen allerede er. Og hvor mange udviklende interesser, der skal findyrkes nu, hvor der endelig bliver tid.

I stedet taler vi om nogle af formandens fagpolitiske kæpheste: Forandringer, faglighed, fællesskab og et løft til de lavest lønnede.

Thora Petersen rykkede op i fagbevægelsens første række, da hun i oktober 2007 erstattede Peter Waldorff som formand for HK/Stat. Men allerede i 2004 flyttede hun efter en sikker sejr i et kampvalg ind i HK‘s forbundshus. Dengang som næstformand.

Hun ville efter eget udsagn være med til at gøre HK/Stat til ’medlemmernes bedste medspiller i en svær tid‘. Dengang sagde hun: ’Vi kæmper både med nedskæringer, konstante forandringer, personalepolitik med mere ledelse end personale, strukturreform, overenskomst og ny løn. Men jeg stiller også op, fordi jeg ønsker, at HK/Stat får mere nærhed til medlemmerne. Vi skal gøre HK/Stat synlig, så medlemmerne kan identificere sig med os.’

Du har i årevis talt meget om forandringer, omstruktureringer og rationaliseringer, som har gjort livet surt for medlemmerne. Hvad skal der til for, at forandringer bliver til at leve med for HK/Stats medlemmer?

»Vi har oplevet både strukturelle, organisatoriske og teknologiske forandringer – og forandrede opgaver. Jeg oplever, at de strukturelle og organisatoriske forandringer fylder mest. Det vil sige, når man centraliserer og samler opgaver. Ofte sker det på baggrund af konsulentrapporter og tit meget hurtigt.

Derfor oplever mange forandringer som noget, der kommer ovenfra. Problemet er, når man ikke får kortlagt godt nok, hvilke opgaver folk egentlig løser. Det betyder, at mange unikke arbejdsopgaver bliver glemt. Altså opgaver, som kun skal løses indimellem. Når man så opretter et administrationscenter, opstår der snitfladeproblemer: For hvem skal gribe de opgaver, der havner mellem to stole?

»For mange ledelser er mantraet hurtige forandringer. Jeg vil vove at påstå, at man spilder mange ressourcer og slider meget hårdt på sit personale på den måde. Omkostningerne er for store i forhold til resultatet. Der bliver som regel gjort alt for lidt for at inddrage medarbejdernes ekspertise og faglighed.Der skal forandringer til, som kan gøre, at staten fungerer effektivt. Men medarbejderne skal samtidig opleve arbejdspladsen som attraktiv.«

Du har haft som programpunkt fra dag 1 at styrke og synliggøre HK’ernes faglighed. Hvordan er det gået?

»Meget godt, synes jeg. Men det er en kæmpe udfordring, som vi skal blive ved med at tage op. For det er vanskeligt at være den store succes i den sammenhæng, når mange – fx politikere – siger, at administration bare er noget, der skal spares på.

Opgaven er fortsat at synliggøre de kernefunktioner og opgaver, HK’erne løser. Lønudbetaling fx, og andre centrale servicefunktioner, som understøtter og får tingene til at hænge sammen. Vi har haft nogle succesfulde kampagner, både i forhold til politiet, domstolene og Skat, hvor vi via medierne viste værdien af vores medlemmers indsats – og påvirkede politikernes bevillinger. Og vi har slået på det smarte i at have administrative medarbejdere som projektsekretærer for forskerne på universiteterne – og på mange andre felter.

HK/Stat skal arbejde videre med at højne den faglige stolthed og selvforståelse. Og en forudsætning for at udvikle den rette faglighed er, at vi har eller udvikler de uddannelser, der skal til for at vi kan rykke os efter de gode jobs. Og gode muligheder for efteruddannelse. Alt i alt har vores indsats på det her område vist, at vi rammer en tør plet. For mig hænger det også uløseligt sammen med de nye unge, der kommer ind. Vi skal møde dem med nysgerrighed og interesse for deres faglighed og for det, de arbejder med.«

Du har flere gange gjort dig til talsmand for at give de største lønstigninger til de lavest lønnede. Det man engang kaldte solidarisk lønpolitik. Hvorfor er den ikke slået igennem i det statslige forhandlingsfællesskab?

»Vi arbejder jo ret fastlåst med procentuelle lønstigninger. Det gavner de højest lønnede. To procent af 30.000 er jo mere end to procent af 23.000 kroner. Det system spiller bare ikke særlig godt sammen med, at vi har ny løn, som jo er en individualiseret lønform. Derfor har vi i HK/Stat foreslået en trappemodel, hvor man siger, at folk under et bestemt gennemsnit skal have kroner-og-øre stigninger, fx 1000 kroner ekstra om måneden. Det er som oftest dem, der ligger i bunden, som har svært ved at opnå tillæg.

For nogle faggrupper i det statslige forhandlingsfællesskab OAO er det bekvemt at bevare den rene procentregulering. Men det ville være lige så nemt at bruge krone-øre-princippet – og så lade differentieringen foregå ude på arbejdspladsen ved fordelingen af tillæg. På den måde ville vi ikke være med til at øge lønspredningen på grundlønningerne.«

Du fylder 64 i september og genopstiller ikke, fordi HK’s regler forhindrer valg, efter man er fyldt 61 år. Hvad synes du om den regel?

»Man bør nok overveje at ændre reglen, så man kan gå, når man når pensionsalderen. Og dybest set tror jeg, det ville være sundt med et rotationsprincip. Den slags poster skal ikke være livstidsstillinger. Selv kom jeg meget sent ind i det (som 55-årig, red.), men jeg har jo også flyttet meget rundt i arbejdslivet. Organisationen udvikler sig bedre, hvis der er en vis form for rotation. To eller tre perioder er fint.«

Et råd til din efterfølger?

»Fortsæt den linje, vi har lagt: Hold fokus på medlemmer og tillidsrepræsentanter, som skal støttes – de er organisationen på arbejdspladserne. Fagforeningen skal lave koordinerende indsatser for tillidsrepræsentanterne og styrke de netværk, som gør, at de kan matche ledelserne. Og vi skal styrke fokus på vores uddannelser og på vores faglighed.«

HK/STATS FORMÆND

• 1988-1998: Ove Hygum, som blev arbejdsminister og siden 2002 har beklædt flere chefposter i Nordea.
  • 1998-2007: Peter Waldorff, som blev generalsekretær for ISKA, organisationen for alle verdens statsansatte
  • 2007-2012: Thora Petersen
  • 2012-?: Rita Bundgaard