Aktiverede spærrer job for ledige

27. juni 2012  |

Mange ledige, som arbejder i job med løntilskud eller er i virksomhedspraktik, udfører arbejde, som arbejdsgiverne ellers skulle betale for, hvis det ikke havde været for aktiveringsordningen, viser undersøgelse.

”Er i løntilskudsansættelse nu og ved ikke om andre HK’ere er helt indforstået med det. Jeg mener, det er på en skole, og der har lige været fyringsrunde!”

Sådan siger én af HK’s ledige i en ny medlemsundersøgelse om virksomhedspraktik og løntilskudsjob, som HK har gennemført. Undersøgelsen viser, at hver tredje ledig i løntilskud mener, at han udfører arbejde, som arbejdsgiveren skulle have betalt fuld løn for, hvis muligheden for løntilskudsjob ikke havde været.

HK mener, at brugen af løntilskudsjob og virksomhedspraktik er gået over gevind – at der er brug for at træde på bremsen.

- Løntilskudsjob og virksomhedspraktik var oprindelig tænkt som et redskab til at vedligeholde de lediges kompetencer. Men det har jo udviklet sig til en slags skjult erhvervsstøtte, hvor det offentlige tilbyder gratis eller billig arbejdskraft til sig selv og til den private sektor. Det skævvrider jobmarkedet og spærrer for, at ledige kan få reelle, varige job, siger HK’s næstformand Mette Kindberg.

I undersøgelsen svarer 35 procent, at de i deres løntilskudsjob erstatter én, som ellers skulle ansættes uden tilskud. 32 procent af dem, som har været i virksomhedspraktik mener, at ”virksomhedspraktikken har bestået af forefaldende arbejde – uden jobperspektiv - efter kort tids instruktion”.

Billig arbejdskraft
Undersøgelsen viser desuden, at hver femte aktiveret i job med løntilskud eller i virksomhedspraktik har oplevet, at de blev brugt som billig arbejdskraft.

Som en ledig selv udtrykker det i undersøgelsen:
”Jeg har sendt over 700 ansøgninger, og fået 697 afslag. Tre almindelige jobsamtaler har jeg været til på to år. Ved disse samtaler har hver arbejdsgiver sagt, at de helst vil have en medarbejder, der er gratis, og om jeg ikke kunne være sådan en. Det er ikke rart, at løntilskudsordninger gør arbejdsgiverne så forvænte, at de ikke længere vil ansætte folk, når de kan få det gratis”.

- Ledige, som sagtens kunne varetage et ordinært job fra dag 1 – hvis der ellers var et til dem - bliver i dag sendt i løntilskudsjob eller virksomhedspraktik for at varetage funktioner, som arbejdsgiverne burde betale fuld løn for. Det er uanstændigt, mener Mette Kindberg.

Ringe jobperspektiv
En del ledige kender ikke formålet med at sende dem i aktivering, viser HK’s undersøgelse. Det gælder 40 procent af dem, som har været i virksomhedspraktik og mere end 20 procent af dem, som har arbejdet i job med løntilskud.

De ledige blev også spurgt til udsigterne til job i de områder, hvor de var i aktivering. 70,9 procent svarer, at de var i løntilskudsjob inden for områder, hvor beskæftigelsesmulighederne er mindre gode eller ringe. Bare 14,8 procent vurderer, at deres løntilskudsjob var indenfor et område med gode beskæftigelsesmuligheder.

- Hvorfor ved folk ikke, hvad formålet med aktiveringen er? Og hvad er lige pointen i at aktivere på områder uden udsigt til fast job? Hvorfor opretter man ikke pladser i brancher med jobperspektiv? Det bekræfter for mig, at brugen af ordningen er gået over gevind, og at den trænger til et grundigt serviceeftersyn, siger Mette Kindberg, der ønsker en langt mere udbredt aktivering i form af opkvalificering i form af efteruddannelse og kurser på bekostning af løntilskudsjob og virksomhedspraktikker.

Løntilskud Ledig Politik Arbejdstid Ligestilling Jura