Professor: Hjælp København – flyt statsinstitutioner ud af byen

02. juli 2012  |  HK Stat  |

Hovedstaden er overbelastet af statsinstitutioner. Flyt nogle af dem til provinsen. Den digitale revolution betyder, at administrationen fint kan fungere overalt i landet, siger professor.

Danmark ville få mere ud af statsbudgettet ved at flytte statsinstitutioner ud af hovedstadsområdet. Når man centraliserer statens kontorer i København, går samfundet nemlig glip af nytænkning og udvikling.

Det mener professor Henrik Halkier, leder af Aalborg Universitets institut for kultur og globale studier.

»Vidensmiljøet i hovedstaden er for ensartet. Fagfolk færdes i de samme miljøer, drikker den samme café latte og tænker på samme måde. Der er kort sagt for lidt synergi mellem forskellige former for viden. Gnisten opstår, når folk mødes i nye miljøer,« sagde Henrik Halkier for nylig på en konference i Aalborg.

Bag konferencen stod HK Stat Nordjylland og Nordjyske Medier, som ville samle politikere, forskere, fagbevægelse og erhvervsliv i en fælles indsats for at trække flere statslige arbejdspladser til den nordjyske region.

Kan løse trafikproblemer

Ønsket om at få del i flere af de over 180.000 statslige arbejdspladser deler nordjyderne givetvis med de øvrige regioner. Og uanset hvilke regioner eller byer, det måtte lykkes for at tiltrække nye statslige arbejdspladser, kan sådan en udflytning blive til en gevinst. Både for de byer, hvor statsinstitutionerne rykker ind, og for København, mener Henrik Halkier.

For Københavns indbyggere kan udflytning være med til at lette presset på vejene og gøre luften renere. Hvis færre skal på arbejde i byen hver dag, vil trafikpropper opløse sig og bilosen lette. Og med moderne kommunikation er der ikke længere noget praktisk argument for, at statens institutioner skal ligge samlet i city, forklarer Henrik Halkier

»København er egentlig overbelastet af statsinstitutioner. Den overbelastning afspejler den papirbårne administrationsteknologi (fx breve og papirer, der skulle leveres og arkiveres, red). Men den måde, man administrerer på, har ændret sig radikalt med den digitale udvikling.«

Kræver langtidsplanlægning

Forudsætningen for succes med udflytning er dog, at den bliver grebet rigtigt an.

»Man skal tænke det som en velplanlagt proces. Det gælder om at undgå hovsaløsninger, som eksempelvis udflytningen af Skat til Ringkøbing,« understreger Aalborg-professoren.

Skat flyttede i 2006 under stor virak opgaver og medarbejdere fra blandt andet skattecentret i Maribo på Lolland til et nyt betalingscenter i Ringkøbing ved Vestkysten.

»Udflytning af statsinstitutioner kræver langsigtet planlægning over mere end een valgperiode – så medarbejderne kan nå at tage stilling til, om de vil følge med. Og så man kan rekruttere nye medarbejdere dér, hvor man flytter hen,« pointerer Henrik Halkier.

Vanetænkning

Selv om der altså ifølge professoren er mange fordele ved at rykke de statslige teltpæle op af hovedstadens slidte stenbro, er det hidtil kun sket i meget begrænset omfang. Er det vælgerens stemmer, som afgør politikernes beslutninger om udflytning eller ej?

»Der er stemmer i det. Men alt i alt er der cirka fire gange så mange stemmer uden for København som i København.«

Henrik Halkier vurderer, at vanens magt er en af forklaringerne på, at statens arbejdspladser bliver liggende hvor de plejer:

»Der er en betydelig inerti i den slags. Nu ligger bestemte statslige arbejdspladser i København – og det har de altid gjort. Men det kan lade sig gøre at ændre på, hvis den politiske vilje er til stede.«

Politikken fra skiftende regeringer har i de senere år været, at man kun ville lægge nye styrelser uden for København. I 60’erne og 70’erne var holdningen anderledes. Dengang havde man en forestilling om udflytning. Konkret blev direktoratet for egnsudvikling flyttet til Silkeborg. Og Vejdirektoratet var tiltænkt en placering i Skanderborg, fortæller Halkier.

Så kom oliekrisen, og andre prioriteringer fulgte med.

»Der har ikke for alvor været nogen diskussion om det her spørgsmål siden den digitale revolution,« konstaterer professoren.

Stat Arbejdsmarked Politik