Ansatte i regionerne er mindre syge

03. juli 2012  |  DL  |  HK Kommunal

Sygefraværet i regionerne er faldet for fjerde år i træk.

Der er 571 flere medarbejdere på arbejde hver dag året rundt, end hvis sygefraværet i regionerne havde været det samme som i 2007. Det skriver Danske Regioner på baggrund af nye tal fra det Fælleskommunale Løndatakontor (FLD). For fjerde år i træk er sygefraværet i regionerne faldet.

Fra 2010 til 2011 faldt sygefraværet med 0,4 arbejdsdag for hver medarbejder - fra et gennemsnit på 12 sygedage til 11,6 sygedage. Faldet svarer til 175 fuldtidsstillinger.

Lavt sygefravær er ikke ensbetydende med godt arbejdsmiljø

Danske Regioner er tilfredse med udviklingen og mener, at deres indsats for trivsel, arbejdsglæde og lavere sygefravær har båret frugt:

- Vi har oplevet et konstant fald i sygefraværet både under højkonjunkturen ved regionernes dannelse i 2007 og under den økonomiske afmatning i de senere år. Det viser, at regionerne tager indsatsen med at skabe bedre trivsel for medarbejderne, øget arbejdsglæde og lavere sygefravær meget alvorligt, siger Jens Stenbæk, formand for Danske Regioners Løn- og Personalepolitiske Udvalg på Danske Regioners hjemmeside.

Arbejdsmiljøkonsulent i HK/Kommunal, Niels Jakobsen mener dog ikke, at tallene kan læses så let, for man kan ikke uden videre sætte lighedstegn mellem trivsel og sygefravær:

- Regionerne har haft meget fokus på at nedbringe sygefraværet. Den indsats har helt sikkert hjulpet. Det viser tallene jo, men vi kan ikke læse ud af tallene, hvordan medarbejderne rent faktisk har det. Går de for eksempel på arbejde selvom de er syge og burde være blevet derhjemme? For at vide noget om trivslen blandt medarbejderne, er det nødvendigt at lave egentlige trivselsmålinger, fastslår Niels Jakobsen.

Lægesekretærer er mere syge end gennemsnittet

Med 12,2 sygedage har lægesekretærer lidt over en halv sygedag mere om året end gennemsnittet i regionerne. Deres sygefravær er dog også faldet fra 2010, hvor de havde 12,4 sygedage i gennemsnit.

Kontor- og it-personale i regionerne er til gengæld mindre syge end gennemsnittet. De har 10,4 sygedage, som er 1,2 dage færre end gennemsnittet. Deres sygefravær er også faldet, nemlig fra 11,4 sygedage i 2010.

Især nogle faggrupper har haft højt sygefravær, og her er det lykkes at nedbringe sygefraværet væsentligt. Det drejer sig om rengøringsassistenter, portører og pædagogisk personale.

Kommunal Arbejdsmiljø Sygdom