Rita Bundgaard: Brug medarbejderne frem for de dyre konsulenter

23. juli 2012  |  HK Stat  |

Når der skal ske forandringer, bør de statslige myndigheder og virksomheder i højere grad benytte sig af medarbejdernes viden frem for at købe dyre konsulentrapporter, siger HK/Stats formand til Politiken.

»Medarbejderne har den nødvendige viden om arbejdet, kunderne og omverdenen til at kunne give et bud på, hvordan vi kan gøre det i fremtiden,« udtaler HK/Stat-formand Rita Bundgaard til Politiken.

Det sker i forbindelse med, at avisen i øjeblikket sætter fokus på konsulentbranchen og brugen af konsulentrapporter på det statslige område.

Ifølge Danmarks Statistik omsatte managementkonsulenterne sidste år for 12,5 milliarder kroner herhjemme. Og den reelle omsætning er formentlig højere, idet ikke alle managementkonsulenter er med i opgørelsen. Af den samlede omsætning udgør den offentlige sektor ifølge Managementrådgiverne, en brancheforening under Dansk Industri, mellem 35 og 40 procent.

CBS-professor: Konsulenterne kommer med standardløsninger

Også Preben Melander, professor og leder hos Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse på CBS, mener, at staten i mange tilfælde får for lidt for pengene, når den hyrer udefrakommende konsulenter til at finde opskrifter på besparelser og effektiviseringer.

»Konsulentbranchen er en branche, der fra mange sider er blevet udskældt for den måde, den takler problemerne på. Den kommer med standardløsninger, som ikke nødvendigvis er svaret på de problemer, som virksomheden har«, siger han, med henvisning til at konsulenterne ofte benytter amerikanske løsningsmodeller, der ikke nødvendigvis løser problemerne i danske virksomheder.

»Det er jo ikke skræddersyede løsninger, der kommer. Det er i høj grad koncepter. De har opskriften med hjemmefra i lommen, når de kommer ud, og så indfører de den«, siger han til avisen.

Branchen: Intet galt med nye øjne på beslutninger

At konsulenterne skulle bruge standardløsninger, afviser Henriette Søltoft, branchedirektør for DI Videnrådgiverne og Managementrådgiverne.

»Når vi spørger kunderne om deres brug af konsulenter, så mener de fleste, at de får pengene mangfoldigt tilbage. Der er gennemgående stor tilfredshed.«

Det er heller ikke problematisk, at politikerne bruger konsulenter til at få en second opinion, mener hun:»Det er jo fuldstændig åbent, at man skal bruge et ekstra sæt friske øjne til at vurdere nogle beslutninger. Det kan jeg ikke se, at der er noget kritisabelt ved. De gange, du ikke gør det, kan du jo også blive kritiseret for det«, siger Henriette Søltoft til Politiken.

AAU-professor: Nogle tjener nemme penge

Statens samspil med konsulenterne er dog i nogle tilfælde lidt for tæt, siger professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet til Politiken: »Der er nogle konsulentfirmaer, der har haft meget nem adgang til de offentlige institutioner og har fået meget nemme penge. Det bliver næsten som en daglig praksis«.

Kommunal Kompetencer Udvikling