Hver tredje HK’er har droppet efterlønnen

30. juli 2012

Tænk dig om, før du dropper efterlønnen. Ordningen er nemlig stadig attraktiv for rigtig mange medlemmer, råder formanden for HK’s a-kasse Mette Kindberg.

Friske tal fra august viser, at mere end hver tredje HK-medlem i efterlønsordningen her en måned før fristen udløb den 1. oktober - har meldt sig ud af ordningen for at få sine efterlønsindbetalinger udbetalt skattefrit.

Det er dobbelt så mange, som i en HK-undersøgelse fra december 2011 svarede, at de ville melde sig ud af ordningen. 17 procent svarede den gang, at de sandsynligvis eller helt sikkert ville droppe efterlønnen. Hver tredje var den gang i tvivl.

HK havde før reformen godt 142.000 medlemmer, som indbetalte til efterlønnen. Fra det blev muligt i marts og til den 31 august havde næsten 50.000 trukket sig ud af ordningen.

Formanden for HK’s a-kasse, Mette Kindberg, beklager denne iver for at få efterlønspengene udbetalt frem for at blive i ordningen.

- Det er beklageligt fordi, at efterlønsordningen også i fremtiden vil være attraktiv for rigtig mange medlemmer. Ved at melde sig ud af ordningen, frasiger de sig muligheden for at kunne trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet et par år før pensionsalderen. På baggrund af medlemsundersøgelsen havde vi ikke regnet med, at så mange ville melde sig ud, så det kommer da lidt bag på mig, at det alligevel sker, siger hun.

- Når det er sagt, må vi også erkende, at der med efterlønsreformen – den tredje på 13 år – er blevet skabt så meget usikkerhed omkring ordningens fremtid, at man måske ikke kan fortænke folk i at trække deres penge ud mens tid er. Det er da også, hvad vi har fået indtryk af på møder om efterlønsreformen rundt i landet – at mange ikke længere tror på, at efterlønsordningen kommer til at overleve, siger Mette Kindberg.

- Dertil kommer, at reglerne er meget svære at gennemskue. Hvad bliver modregnet? Hvad kan jeg egentlig få i efterløn? Mange kan ikke gennemskue det og tænker så, at de lige så godt kan melde sig ud af ordningen, siger hun og opfordrer medlemmerne til at tænke sig om en ekstra gang, inden de falder for fristelsen til at få pengene udbetalt.

Efterløn Pension