Forhandlinger om pensionsgarantier

13. august 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Forbrugerombudsmanden går nu ind i sagen om de pensionsselskaber, der har droppet kundernes ydelsesgaranti. Det gælder i første omgang Sampension, hvor bl.a. ansatte i kommunerne har deres pension. HK/Kommunal håber på en god løsning for alle parter.

Forbrugerombudsmanden vil nu indkalde Sampension til møde for at finde en løsning på sagen om en række pensionskunder, der er utilfredse med, at pensionsselskabet har ophævet deres ydelsesgaranti. Det skriver Jyllands-Posten mandag.

- Jeg har nu - i samarbejde med Kammeradvokaten – foretaget en vurdering af sagens juridiske aspekter. Og jeg har besluttet at gå videre med sagen og indkalde Sampension til møder med henblik på at undersøge, om der er mulighed for at opnå en for alle parter tilfredsstillende udenretlig løsning af sagen, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Ændring af garantier det rigtigste

Direktør i Sampension Hasse Jørgensen siger til avisen, at han fortsat mener, at det var det rigtigste at ændre garantierne.

- Vi er kun blevet styrket i overbevisningen om beslutningens rigtighed i lyset af udviklingen - både på rentemarkedet og i pensionsmarkedet, hvor garantier er under hurtig afvikling, siger Hasse Jørgensen.

Finanstilsynet har tidligere godkendt ændringen og fastslået, at det var i orden, at Sampension ændrede garantierne. HK/Kommunal har som overenskomstpart sagt ja til ændringen. Vurderingen var dengang - som nu - at det er den bedste løsning for medlemmerne, siger formanden for HK/Kommunal Bodil Otto.

- Jeg kan godt forstå, at nogle medlemmer kan have følt sig utrygge. Alligevel er jeg overbevist om, at det er den bedste løsning, og at medlemmerne vil få mere ud af deres pension på den måde. Men hvis forbrugerombudsmanden har indvendinger, så lytter vi selvfølgelig til dem, og jeg håber, at det kan lykkes at finde en mindelig løsning, som alle kan være tilfredse med, siger Bodil Otto

Pensionsselskaber ramt af EU-krav

Ændringen skete i maj sidste år, fordi nye EU-regler stillede øgede kapitalkrav til pensionsselskaberne. Jo flere ydelsesgarantier, jo flere penge skal selskaberne have stående i reserver. Med Sampensions garantier ville de nye kapitalkrav kræve langt højere egenkapital, end pensionsselskabet kan præstere i dag. Mulighederne var enten at låne milliardbeløbet, at have en mindre offensiv investeringsstrategi eller at opløse selskabet. Alle tre løsninger ville gå ud over medlemmernes afkast. Derfor sagde HK/Kommunal som overenskomstpart ja til ændringen.

Et godt valg

Ved at omdøbe ordet ”garanti” til ”hensigtserklæring” slipper man nemlig uden om EU’s kapitalkrav, og dermed kan pengene bruges til at arbejde for medlemmernes pensioner i stedet for at ligge passivt som reserver.

- Derfor kan en hensigtserklæring i sidste ende være mere værd end en garanti. Og derfor traf vi - synes vi selv - det mest fornuftige valg i en svær situation, siger Bodil Otto.

HK/Kommunals mål har hele tiden været at sikre medlemmerne en lige så god pension som før ændringen. Det gælder både dem, der allerede modtager pension og dem, der stadig arbejder.

Sampension var det første selskab, der droppede garantierne. Sidenhen har Pensam, PensionDanmark og Industriens Pension også ændret i deres pensioner.

Kommunal EU Pension Jura