Løn frem for alt

16. august 2012  |  HK Stat  |

Det altoverskyggende medlemsønske er lønstigninger, der kan sikre købekraften. Større tryghed i jobbet har også meget høj prioritet. Og så skal fagforeningen forsvare feriedage og betalt frokostpause med næb og kløer.

Hele 85 procent af HK/Stats medlemmer sætter krydset ved ’Lønstigninger – bedst mulige bevarelse af reallønnen‘, når de bliver bedt om at markere tre overenskomst-favoritter blandt ni mulige.

Medlemmerne har på møder i de faglige klubber på arbejdspladserne givet deres bud på, hvilke forbedringer, forhandlerne skal gå efter ved de kommende overenskomstforhandlinger.

På andenpladsen følger forbedringer af pensionsordningen, som 60 procent har højt på deres ønskeliste. 57 procent prioriterer øget tryghed i ansættelsen som et hovedkrav. Som nummer fire følger større ret til eller krav på kompetenceudvikling. Det krav har næsten hver tredje – 32 procent – prioriteret.

I den modsatte ende af listen trækker bedre arbejdsvilkår for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter kun fire procent af medlemmernes krydser. Det opfatter forhandlerne dog ikke som udtryk for manglende opbakning til tillidsfolkene, men som en konsekvens af at løn, pension, tryghed og kompetenceudvikling naturligt nok ligger mange medlemmer mest på sinde.

16 procent har angivet andre ønsker end dem, fagforeningen på forhånd havde stillet op som muligheder. Nogle af svarene viser, hvordan debatten om at øge arbejdstiden ved at fjerne feriedage og ikke mindst den betalte frokostpause har skræmt de statsansatte:

Fx er der adskillige, som skriver om at fastholde ferie- og fridage. Beskederne lyder fx: ’Beholde betalt frokost, ferie, flexordninger og max 37 timer arbejdsuge‘. ’Bevarelse af helligdage ferie, frokostpause og almindelige rettigheder som lukketider, weekendarbejde m.m.‘

Færre skriver ønskeliste

HK/Stat har stolte traditioner for at inddrage og lytte til medlemmerne, når kravene til en ny overenskomst skal udtages. Ofte har en meget stor del af medlemmerne givet deres besyv med. Men op til forhandlingerne næste år er det kun omkring en fjerdedel af de erhvervsaktive medlemmer, der har forholdt sig til kravene til overenskomstfornyelsen.

Helt nøjagtigt har 173 faglige klubber med i alt 6.461 medlemmer prioriteret krav og sendt konkrete forslag.

»Der kan være flere forklaringer på den beherskede interesse. Fx er det kun to år siden, vi sidst forhandlede. Dengang var der økonomisk krise, og overenskomsten blev derefter med faldende realløn. Siden har de ansatte på det private arbejdsmarked fået nye overenskomster med meget begrænsede lønstigninger. Den økonomiske krise har vi stadig, og politikernes krav om mere arbejde og mindre fritid fra de strandede trepartsforhandlinger i foråret spøger i kulissen. Mange tænker nok, at der ikke er meget at komme efter denne gang,« siger Rita Bundgaard, formand for HK/Stat.

Sådan prioriterer HK/Stats medlemmer

Stat Medbestemmelse Overenskomst Løn Pension Udvikling