HK/Stat MidtVest-formand: Statslige arbejdspladser i Midt-og Vestjylland kan medføre mere vækst

17. august 2012  |  HK Stat  |  MidtVest  |

Igen er der risiko for, at statens centraliseringsrunder går ud over midt- og vestjyderne. Den tendens ønsker vi brudt, skriver formand for HK/Stat MidtVest Anne-Mette Olsen i et læserbrev i Herning Folkeblad.

'Atter risikerer statsansatte midt- og vestjyder at holde for i en af statens centraliseringsrunder med en overflytning af arbejdspladser til Østdanmark.Denne gang er det forsvarets auditører. For ganske kort tid siden var det Naturstyrelsen, det gik ud over.
I bekymring over tab af Midt- og Vestjyske arbejdspladser, vil HK/ Stat MidtVest gerne være med til at bryde denne tendens.

De statslige arbejdspladser er i høj grad vidensarbejdspladser, og ved at have dem i provinsen er man med til at understøtte og nuancere lokalsamfundets evne og muligheder for vækst og for positiv udvikling – at skabe et Danmark i balance.

Da Statens husdyrbrugsforsøg i 1983 blev lagt i Foulum, affødte det en væsentlig vækst i Viborg-området. Denne vækst fortsattes ved kommunalreformen, da Viborg blev regionshovedstad.

Omvendt opleves det eksempelvis i Løgstør, hvor både statsforvaltning og politistation er nedlagt.

I HK/ Stat MidtVest er vi enige i, at effektivisering kan ske ved centralisering, så den samme ’arbejdsplads’ ikke har dobbelt administration. Blot giver det ikke mening at centralisere i et i forvejen tæt trafikeret område med deraf følgende højt CO2 udslip samt en bygningsmasse med meget højere husleje end i Midt- og Vestjylland. Næst efter en hurtig og effektiv sagsbehandling fra auditørkorpsets side – der selvfølgeligt skal have første prioritet – bør der tages hensyn til miljø og økonomi.

Skal vi bevare et levende, attraktivt Midt-og Vestjylland, hvor enhver kan bjerge sit udkomme, er det en forudsætning, at vi også bevarer statsarbejdspladser herovre. Det er en problemstilling, som staten bør være særligt opmærksom på, inden man farer ud i en ny centraliseringsmanøvre, som flytter arbejdspladser østover. Netop staten har et særligt ansvar for at inkludere hele landet – og her bør statslige arbejdspladser i Midt- og Vestjylland fortsat være en del af løsningen.'

Stat Arbejdsmarked Politik