Ny uddannelse skal gøre biblioteksassistenter til digitale guider

17. august 2012  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Kommunikation og digital hjælp til borgerne er grundpillerne i en ny biblioteksassistent-uddannelse, der ser dagens lys 1. januar 2013. Den skal klæde HK’erne på bibliotekerne på til at kunne servicere borgerne i den digitale verden og på kulturfronten. Temadag 2. oktober om den ny uddannelse.

Bibliotekerne står foran store forandringer. De fleste steder har det i mange år først og fremmest handlet om udlån af bøger og musik, men fremover vil bibliotekerne blive en slags kulturhuse, hvor borgerne kan lave mange forskellige ting, få flere oplevelser og ikke mindst få hjælp til at begå sig i den digitale verden.

Den udvikling stiller nye krav til de ansatte på bibliotekerne, hvis de skal kunne servicere borgerne ordentligt. Derfor er der også et arbejde i gang med at lave en ny biblioteksassistent-uddannelse, fortæller Kirsten Westh, formand for HK/Kommunals Biblioteksudvalg, og med i arbejdsgruppen omkring den nye uddannelse.

- Den nye uddannelse skal tage højde for, at de ansatte på bibliotekerne i langt højere grad kan undervise borgene i alt det digitale – være en slags digitale guider. Det kan være alt lige fra at printe en mail til undervisning i borger.dk. Eller informationssøgning, udstedelse af pas og turistinformation, siger Kirsten Westh.

Film, koncerter og foredrag giver varieret arbejdsdag

Kulturtilbud er noget, som Kirsten Westh vurderer, at der også vil komme mange flere af på bibliotekerne i fremtiden. Det kan eksempelvis være koncerter, film, foredrag, debatmøder og cafeer. Det vil også kræve nye kompetencer hos de biblioteksansatte, fordi de både skal kunne arrangere og markedsføre disse kulturtilbud.

- Enkelte steder har de allerede taget hul på det. For eksempel Bibliografen i Gladsaxe Kommune, som både er bibliotek, biograf og netcafe og desuden laver musikarrangementer og meget andet. Og her kan vi se, at de ansatte har fået en meget varieret arbejdsdag, fordi de også er med til at lave de mange forskellige kulturtilbud, siger Kirsten Westh.

Den nye uddannelse til biblioteksassistent vil især lægge vægt på undervisning i digital service overfor borgerne, eksempelvis internetsøgning og brug af offentlige hjemmesider. Men også markedsføring og undervisning i at lave udstillinger og målrettede brochurer kommer på skemaet, fortæller Kirsten Westh.

Biblioteksassistenter kan tage moduler som videreuddannelse

Kulturarrangementer og markedsføring er også en del af den nye uddannelse, fortæller Kirsten Westh, formand for HK/Kommunals Biblioteksudvalg.Startskuddet for den nye uddannelse er januar 2013, og den flyttes samtidig fra IVA (tidligere Danmarks Biblioteksskole) til COK og Metropol. Den vil blive udbudt som to specialefag på kommunomuddannelsen. Det betyder, at uddannelsen også er meget velegnet som efter- og videreuddannelse for biblioteksassistenter. De to moduler giver tilsammen 20 ECTS-point.

- Jeg håber også, at mange biblioteksassistenter vil tage modulerne som videreuddannelse. Dels får de en meget sjovere arbejdsdag ud af det, og dels vil det være med til at sikre dem et job i fremtiden. Jeg kan nemlig godt frygte, at de nuværende stillinger bliver sparet væk, fordi arbejdsgiverne vil have ansatte, der mestrer mere, siger Kirsten Westh:

- Man bliver aldrig for gammel til at videreuddanne sig. Det handler om at tage nogle chancer og tro på, at man kan klare det. I ”gamle dage” var man ansat til noget bestemt. Sådan er det ikke længere i det offentlige. Men jeg tror også, at der er et stort potentiale for HK’erne på det her område. Vi skal bare kaste os ud i det, siger Kirsten Westh.

Kommunal Job og uddannelse Karriereudvikling Kompetencer Uddannelse