HK: God ide at holde flere samtaler med ledige

22. august 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Medarbejderne på de kommunale jobcentre er ifølge HK/Kommunal parate til at øge samtalehyppigheden med de arbejdsløse under forudsætning af, at der sker et opgør med de nuværende, standardiserede rammer for beskæftigelsesindsatsen.

De arbejdsløse skal til flere samtaler på de kommunale jobcentre, hvis det står til Dansk Arbejdsgiverforening (DA), og den idé er de ansatte på jobcentrene med på. I hvert fald ifølge HK/Kommunals næstformand, Mads Samsing, der mener, det er en god idé at skrue op for antallet af samtaler.

- Forsøgsprojekter i Arbejdsmarkedsstyrelsens regi viser også, at hyppige samtaler i mange tilfælde har en gavnlig effekt på de lediges muligheder for at komme i beskæftigelse. De ansatte på jobcentrene kan bidrage til at motivere den enkelte ledige til at fokusere på en bredere vifte af jobmuligheder, siger Mads Samsing.

Opgør med standarder

HK/Kommunals næstformand understreger, at et øget antal samtaler skal kobles til et opgør med de meget standardiserede samtaler og rammer, der hersker i øjeblikket.

- Der skal ikke bare lægges samtaler ind for at stresse den ledige, men bruges mere tid til vejledning og dermed større chance for at matche den ledige med ubesat job. Det er helt afgørende, at der ikke fra lovgivningsmagtens side opsættes nye standarder for samtalehyppigheden, fastslår Mads Samsing og fortsætter:

- Vi skal have gjort op med mange års strukturel tilgang til arbejdsmarkedspolitikken, hvor standarder, processer og formkrav har domineret. De ansatte skal have metodefriheden tilbage, så deres store faglighed kommer til at danne grundlag for det videre arbejde. Der kan ikke presse flere samtaler ind, hvis vi holder fast i det nuværende bureaukrati.

Økonomiprofessor Michael Svarer, der sad i regeringens Arbejdsmarkedskommission, finder det ifølge Politiken dokumenteret, at arbejdsløse kommer hurtigere i arbejde, hvis de kommer hyppigere til samtaler på jobcentrene.

Arbejdsmarked Aktivering Udvikling