Spørg medarbejderne først, Corydon

26. august 2012  |  HK Stat  |

Lige før regeringen mandag den 27. august 2012 offentliggør sit forslag til finanslov for 2013, opfordrer HK/Stats formand i flere medier finansministeren til at gå i dialog med medarbejderne på statens arbejdspladser om, hvordan der eventuelt kan effektiviseres – i stedet for at massefyre, som det er sket for at skaffe penge til håndværkerfradraget.

HK/Stat beskylder regeringen for at fyre folk uden at skele til, om der kan effektiviseres på andre måder, skriver Ekstra-Bladet på avisens nyheds-site.

»I stedet for grønthøstermetoder, så lad os da tale om det ude på arbejdspladserne, lad os gå i dialog. Brug de medarbejdere, der sidder derude, og som ved, hvordan der måske kan effektiviseres,« siger Rita Bundgaard, HK/Stats formand, til Ekstra-Bladet.

Rita Bundgaards opfordring falder på baggrund af en række større artikler i dagbladet Politiken søndag. Avisen beskriver, hvad den kalder en 'historisk massefyring i staten', som har fundet sted siden, S-R-SF-regeringen tiltrådte. Politiken har via aktindsigt talt sig frem til, at 956 medarbejdere er fyret fra deres job i staten, siden regeringen kom til. Der er ifølge avisen tale om den største massefyring i staten i 90 år.

Politiken forklarer, hvordan fyringerne hænger sammen med, at S-R-SF-regeringen valgte at føre den tidligere regerings spareplaner videre. Besparelserne skulle skaffe penge til at give danskerne ret til at fradrage udgifter til håndværkere og rengøringshjælp. Flere politikere og eksperter tager i avisen afstand fra den kraftige beskæring af centraladministrationen, som blev resultatet af besparelserne på fem procent over to år.

Rita Bundgaard fortæller i Politiken, hvordan fagforeningen forsøgte at tale den nye finansminister, Bjarne Corydon (S), fra at 'iværksætte massefyringer blandt hans egne offentligt ansatte. Men de talte for døve øren':

»Vi prøvede at påpege, at der ikke var ret meget samfundsøkonomi i at finansiere en midlertidig ordning for at skabe vækst i service- og håndværksfagene ved hovedkuls at fyre i den statslige administration,« siger Rita Bundgaard til Politiken.

Ved samme lejlighed fortalte HK/Stats repræsentanter finansministeren, at staten faktisk skal fyre fem HK’ere for reelt at spare lønnen for een.

Læs artikler om massefyringer i staten på Politiken og Ekstra-Bladet

Stat Arbejdsmarked Fyret Kompetencer