Bestyrelsen sender medlemmernes krav videre

29. august 2012  |  HK Stat  |

Med krav om generelle lønstigninger allerøverst samt højere pensionsbidrag og større tryghed højt på en kort liste følger HK/Stats bestyrelse medlemmernes prioritering.

Generelle lønstigninger bliver det vigtigste krav ved vinterens overenskomstforhandlinger for alle statens ansatte, hvis det står til HK/Stat. Det besluttede bestyrelsen, da den i august udtog de overenskomstkrav, som nu skal koordineres med krav fra de andre faggrupper i staten.

På den måde kommer forhandlingerne ikke til at adskille sig fra tidligere runder om løn- og arbejdsvilkår i staten. Højere løn og dermed uændret eller større købekraft er altid et tophit. Og med udsigt til en mager omgang ved finansminister Corydons forhandlingsbord bliver det formentlig endnu sværere end tidligere at komme igennem med andre krav, som koster penge. Det erkender HK/Stats bestyrelse.

Pension er et kardinalpunkt

Trods krisebevidstheden går bestyrelsen efter en række andre forbedringer. Helt i overensstemmelse med prioriteringen fra de faglige klubber kræver bestyrelsen forbedringer og udbygning af Sampension. Det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag er for de fleste medlemmer i dag på 15 procent.

»Forbedring af pensionen er et kardinalpunkt. Den nuværende ordning er ikke tilfredsstillende,« fastslog Rita Bundgaard, formand for HK/Stat, da bestyrelsen diskuterede OK-krav. Det er blandt andet ændringer af efterløn og pensionsalder, som kræver en højere pensionsopsparing fremover, sagde hun.

Hjælp til fyringstruede

Også medlemmernes tredjehøjst prioriterede ønske vil bestyrelsen tage med til det centrale forhandlingsbord: Større tryghed ved afskedigelsesrunder. HK/Stat foreslår her en omstillings- og tryghedsaftale, som skal bringes i spil, når nedskæringer og omlægninger rammer arbejdspladserne.

Aftalen skal blandt andet forpligte arbejdsgiverne til at tilbyde frivillig fratræden. Der skal være pligt til at oprette jobbanker, som skal give afskedstruede ret til samtaler om ledige stillinger inden for deres ansættelsesområde. Fyringstruede eller allerede fyrede skal have ret til uddannelse eller outplacement i arbejdstiden eller i opsigelsesperioden, og opsigelsesvarslet skal være på minimum seks måneder for alle, hvis institution eller virksomhed bliver lukket.

Bestyrelsen kræver også, at staten skal have en særlig forpligtelse til ikke at afskedige medarbejdere med relativ høj alder og lang anciennitet. På det private arbejdsmarked har arbejdsgiverne sådan en forpligtelse over for medarbejdere, der er fyldt 50 og har mere end 25 års ansættelse i firmaet bag sig.

Mere ud af ny løn

For at forbedre medlemmernes muligheder med ny løn-systemet vil HK/Stat blandt andet have indført ret til en såkaldt lønforventningssamtale. Under den samtale kan en medarbejder fremlægge sine forventninger og blive klar på lederens indstilling – før ledelse og tillidsrepræsentant begynder at forhandle løntillæg for den enkelte medarbejder.

Fagforeningen vil også have indført en pligt for arbejdsgiveren til at udvikle medarbejdere, hvis løn har stået stille i tre år. Det er vigtigt med et konstant fokus på løbende kompetence- og lønudvikling, lyder begrundelsen for det krav.

Med et krav om aftaler om fælles lønpolitik på alle statens arbejdspladser og særlige lønaftaler for de enkelte faggrupper vil HK/Stat gøre lønsystemet mere gennemskueligt. En lønaftale for HK’erne på en arbejdsplads kan fx beskrive kriterier for de funktioner og kvalifikationer, der kan aftales tillæg for. Når kriterier for løntillæg aftales med den enkelte faggruppe og ikke udelukkende for hele institutionen, kan de blive meget mere fagspecifikke og dermed konkrete og gennemskuelige.

Frihed for pensionspenge

Inspireret af aftaler på det private område i 2012 sender HK/Stat et forslag frem, som vil give ansatte over 60 år mulighed for at veksle deres arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag til frihed. Det vil kunne give cirka en times frihed om dagen, men vil selvfølgelig koste på pensionsordningen, når friheden senere bliver på fuld tid.

Garanteret kompetenceudvikling

Fremover bliver der garanti for kompentenceudvikling. I hvert fald hvis bestyrelsens krav om opstramninger af de nuværende aftaler kommer med hele vejen til forhandingsbordet – og bliver indfriet.

Listen over krav omfatter også

• forbedringer af tillidsrepræsentanternes arbejdsvilkår, herunder bedre beskyttelse af tillidsrepræsentanter, når der bliver afskediget som følge af økonomiske nedskæringer
  • på vegne af medlemmerne i Trafik & Jernbane krav om penge til ny løn-aftale for lufthavnsbetjente/overbetjente, midler til omklassificeringer af tjenestemænd, midler til en cheflønspulje og en modernisering af de statslige fridagsbestemmelser. Søndagsfrihed skal ifølge kravet udvides til et antal friweekender
  • at reguleringsordningen skal fortsætte. Ordningen sikrer, at lønudviklingen i staten nogenlunde følger udviklingen på det private arbejdsmarked. Både når det går op, og når det går ned i den private sektor
  • forbedring af HK/Stats særlige organisationsaftale for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (kravet udtages af bestyrelsen senere på efteråret). Bestyrelsen kræver 0,1 procent af den samlede lønramme afsat til det formål. I 2011 blev der brugt tre gange så meget på organisationsaftalen.

Stat Pension Overenskomst Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK