Vejen til nyt og spændende job: Efteruddan dig!

30. august 2012

Hvis faglærte tager en videregående uddannelse, har de større mulighed for at få nye job og jobfunktioner – og mindre risiko for at blive ledige, viser ny analyse.

Hvis du ikke har lyst til at være ledig – og i stedet vil have mulighed for nye og spændende job, bør du efteruddanne dig. En ny analyse, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har lavet i samarbejde med HK, viser, at næsten halvdelen af de faglærte, der får en videregående uddannelse i alderen 25-44 år, skifter arbejdsplads og/eller jobfunktion. Samtidig oplever hver enkelt godt syv måneders mindre ledighed hen over livet end faglærte, der ikke tager videregående uddannelse.

Det kan være en stor gevinst for den enkelte. Men jobmobiliteten er også en stor gevinst for samfundet, mener Kim Simonsen, forbundsformand i HK.

- Når halvdelen af de medarbejdere, der har taget en videregående uddannelse, er rejst videre til nye job, betyder det, at flere virksomheder har afleveret arbejdskraft, men også at de har modtaget nye. Når man får mere uddannelse, bliver man mere fleksibel. Det er en del af vores flexicurity-model, og det er også til gavn for arbejdsgiverne, siger han.

Viden og erfaring skal spredes
Ove Kaj Pedersen, professor ved Department of Business and Politics på Copenhagen Business School underbygger dette synspunkt.

- Det har en stor betydning, at uddannelsesløft får medarbejdere til at skifte arbejdsplads eller jobfunktion. Faktisk har vi i Danmark en lang tradition for denne jobmobilitet. Og det er vigtigt at fastholde og udbygge traditionen. Virksomhederne kan og skal se det positive i spredning af viden og erfaring, siger han og fortsætter:

- Derfor er der faktisk også sjældent sure miner hos danske arbejdsgivere, hvis deres medarbejdere søgere videre efter at have videreuddannet sig. For vores efteruddannelsessystem binder ikke den enkelte til virksomheden. I for eksempel USA og Tyskland er efteruddannelsen knyttet op på virksomheden, så man ikke har samme mulighed for at flytte videre – og derfor er der mindre jobmobilitet.

Fælles finansiering vigtig
Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd mener også, arbejdsgiverne bør se gevinsten i, at jo flere, der bliver veluddannede, jo større udvalg har de også selv, når de skal rekruttere nye medarbejdere.

- Men der kan godt ligge en blokering hos arbejdsgiverne, der kan være imod at bruge penge på at videreuddanne medarbejdere, hvis de bagefter mister dem. Så der skal være et stort element af fælles finansiering af efteruddannelse, siger han.

This is text beside the image in Vejen til nyt og spndende job Efteruddan dig

Arbejdsløs Ledig Efteruddannelse Job og uddannelse Uddannelse