Rita Bundgaard, formand for HK/Stat: Lad friske skatte-folk kradse velfærdskroner ind

31. august 2012  |  HK Stat  |

Det er ravruskende ulogisk, når regeringen fortsætter nedskæringerne i Skat, mens danskernes gæld til det offentlige stiger. Ansæt nogle af de mange nyuddannede skatteelever, som ellers ryger ud efter endt uddannelse, opfordrer formanden for HK/Stat i denne kommentar.

Mens borgeres og virksomheders gæld til det offentlige vokser støt og roligt, fortsætter S-R-SF-regeringen med at skære ned på Skat. Ganske vist bliver der ifølge planerne skåret 325 stillinger færre væk i 2013, end oprindeligt planlagt. ’Kun’ 200 job forsvinder næste år. Men i 2014 fortsætter den åreladning af Skat, som VK-regeringen satte i gang for år tilbage.

Skatteminister Thor Möger Pedersen vurderer, at Skat kan spare hele 1.000 fuldtidsstillinger yderligere væk over de kommende år. Det sagde han til Politiken i denne uge.

Sidste år i august – før valg og regeringsskifte – lød der ganske andre toner fra ledende SF-politikere. Dengang var daværende skatteordfører Jesper Pedersen opsat på at styrke vores skattevæsen. Han sagde fx:

»Vi vil bremse nedskæringerne i Skat og i stedet tilføre 500 millioner kroner, så Skat kan ansætte folk, som så kan øge kontrollen og inddrive de mange skattekroner, der ligger og venter derude, så vi kan bruge dem på velfærd«.

Og den nuværende regerings støtteparti gik endnu videre:

»Alle erfaringer viser, at hver ny medarbejder i Skat indtjener mere end sin egen løn. Vi foreslår, at vi som et forsøg ansætter 3.000 nye i Skat. Efter et år evaluerer vi så effekten. Hvis det kan betale sig, skal vi ansætte flere,« erklærede Enhedslistens skatte-og finansordfører Frank Aaen.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, præcist hvor mange nye skattefolk, der skal til for at sikre fx en ordentlig inddrivelse af restancer. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om, at det er uhensigtsmæssigt at dræne en organisation som Skat for medarbejdere, når den offentlige økonomi i den grad har brug for hver en skattekrone.

For øjeblikket nærmer 175 elever sig afslutningen på deres toårige uddannelse i Skat. Dygtige, veluddannede mennesker. Klar til at tage fat. Men i Skat er der ikke penge til at ansætte dem. Som ni af dem selv skrev i denne uge i et nødråb af en mail til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen:

»Set fra et samfundsmæssigt synspunkt, så ville det være bedre at give os løn og ansættelse, end at vi skal på dagpenge. Vi har kompetencer, som Skat kan gøre brug af,« fastslår de næsten flyvefærdige elever i deres mail til ministeren.

De konstaterer med rette, at den ældre generation af medarbejdere er på vej ud af Skat i de kommende år. Og de spørger ministeren, om man »virkelig vil smide cirka 175 elever med store skatte-kompetencer ud i arbejdsløshed?«

Det spørgsmål kan Mette Frederiksen ikke som beskæftigelsesminister gå ind i, svarer hun. Men hun ser gerne, at »den kvalificerede arbejdskraft, som samfundet og virksomhederne bruger ressourcer på at uddanne bl.a. gennem elevordninger, kan fastholdes,« fremgår det af svarene til de unge i Skat.

På det punkt er jeg helt enig med beskæftigelsesministeren.

HK/Stat forsøgte for et år siden at råbe politikerne op med budskabet om, at det er en god investering at styrke bemandingen i Skat. Stop velfærdskronernes flugt, hed vores kampagne, som fik pæn opmærksomhed i medierne. Med tal og analyser fra en lang række kilder dokumenterede vi, at der er penge at hente – velfærdskroner – i at bemande Skat med den nødvendige arbejdskraft. Mange penge.

Den logik gælder stadig.

Stat Politik