Sygefravær skjules som hjemmearbejde

05. september 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Nogle kommunale chefer opfordrer de HK-ansatte til at tage hjemmearbejdsdage, selvom medarbejderne reelt er syge. Det pynter i statistikken, men dræber arbejdsmiljøet, lyder det fra HK/Kommunal.

Hver anden kommunale HK-fællestillidsrepræsentant kender en kollega, der har taget en hjemmearbejdsdag i en situation, hvor hun burde have meldt sig syg. I nogle tilfælde har chefen endda opfordret en syg medarbejder til at veksle en sygemelding med en hjemmearbejdsdag. Det fremgår af en rundspørge, HK/Kommunal har gennemført.

Fordrejet billede

I HK/Kommunal er næstformand, Mads Samsing, overrasket over omfanget af hjemmearbejdsdage hos kolleger, der egentlig burde melde sig syge. Og han er direkte fortørnet over, at der er chefer, der tilskynder til, hvad han betegner som snyd.

- Lige meget hvor meget offentlige ledere bliver målt og vejet på antallet af sygedage i deres afdeling, må det aldrig motivere dem til at pynte på tallene. Det er jo en katastrofe, hvis vi pludselig får et helt fordrejet billede af arbejdspladsens sundhedstilstand, fordi sygdom får iklædning af hjemmearbejdsdage. For der er jo ikke mindre sygdom. Det er bare forkert registreret, konstaterer Mads Samsing.

Dårligt arbejdsmiljø

Mads Samsing understreger, at både arbejdsgivere og arbejdstagere skal kende det reelle omfang af sygefraværet, og at begge parter skal arbejde for, at der bliver mindre af det.

- Sygefravær kan nemlig være et tegn på et dårligt arbejdsmiljø og et for stort arbejdspres. Faktisk kan en tredjedel af sygefraværet på danske arbejdspladser forklares med enten et dårligt fysisk eller psykisk arbejdsmiljø, siger HK/Kommunals næstformand, der opfordrer alle kommuner til at få sat en stopper for camoufleringen af sygedage som hjemmearbejdsdage.

Arbejdsiver og loyalitet

HK-fællestillidsrepræsentant i Herlev Kommune, Pia Revsbech, er blandt de, der har oplevet, at en chef mere end har antydet, at en medarbejder bare kunne udnytte kommunens mulighed for hjemmearbejdsdage i stedet for at melde sig syg. Hun finder det meget uheldigt, at sygdom bliver gemt på den måde.

- Især hvis det handler om stress, for nogen kan have svært ved at administrere deres arbejdsiver og loyalitet. Men når man er syg, er man syg, fastslår Pia Revsbech.

Hun tilføjer, at hvis den usunde praksis med at konvertere sygedage til hjemmearbejdsdage vinder yderligere indpas, bliver det umuligt at tolke på og bruge fraværsstatistikkerne til noget som helst.

- For hvis et fald i sygefraværet i virkeligheden dækker over at ansatte har kaldt det en hjemmearbejdsdag i stedet for en sygedag, så underminerer man nye tiltag på arbejdsmiljøområdet – fordi alt jo bare er rosenrødt, siger Pia Revsbech.

Kommunal Sygdom Tillidsrepræsentant

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK