HK/Stat Sydjylland-formand frygter for fødevaresikkerheden

11. september 2012  |  HK Stat  |

Lukning af Fødevarestyrelsens laboratorium i Esbjerg truer både fødevaresikkerheden og statslige arbejdspladser i Udkantsdanmark, siger formand Annette Godsvig Laursen, HK/Stat Sydjylland, til Jydske Vestkysten.

Sandsynligheden for sygdomsfremkaldende bakterier i vores fødevarer vokser med Fødevarestyrelsens lukning af sit laboratorium i Esbjerg.

Det mener formand for HK/ Stat Sydjylland Annette Godsvig Laursen i kølvandet på en melding fra i sidste uge om, at Fødevarestyrelsen i Esbjerg halverer styrken. I første omgang mistede 30 veterinærer deres job i forbindelse med lukning af slagteriet, og med lukningen af laboratoriet på Høgevej, hvorfra der foretages mikrobiologiske analyser, afskediges 17 HK'ere og tre medarbejdere fra andre faggrupper.

»1. januar 2012 lukkede man et tilsvarende laboratorium i Aalborg og reducerede samtidig kontrollen på dette vigtige område med en tredjedel. Når man i august næste år lukker laboratoriet i Esbjerg, reducerer man med yderligere en tredjedel. Det vil sige at kontrollen med sygdomsfremkaldende bakterier i vores fødevarer på halvandet år er reduceret med to tredjedele. Kan vi være trygge ved det? Hvad betyder det for fødevaresikkerheden i Danmark fremover,« spørger Annette Godsvig Laursen og tilføjer, »hvordan kan den ansvarlige minister sige ja til en besparelse af denne størrelsesorden, er hun klar over konsekvenserne, og er hun overhovedet orienteret om dette drastiske skridt?«

Lukningen af Fødevarestyrelsens laboratorium i Esbjerg er led i den politisk vedtagne effektiviseringsbølge, som de seneste par år er rullet ind over de statslige arbejdspladser. Landsdelen, der i forvejen kæmper med høje ledighedsprocenter, har tidligere mistet mange arbejdspladser ved blandt andet politiet og domstolene samt på Naturstyrelsens område.

Ifølge Jydske Vestkysten oplyser Fødevarestyrelsen, at afskedigelserne vil få konsekvenser for fødevaresikkerheden.

Stat Arbejdsmarked Politik