HK/Stats ledermedlemmer fik inspiration i festlige omgivelser

12. september 2012  |  HK Stat  |

Den 12. september 2012 var ledere fra hele landet for første gang samlet til inspirationsdag i HK/Stat-regi, hvor fire oplægsholdere gav hver deres bud på håndtering af ledelse – med det at have mod og vilje til at kommunikere med medarbejderne som gennemgående tema.

HK/Stats første samlede initiativ for ledermedlemmer, en hel tema- og inspirationsdag, blev den anden onsdag i september afholdt for 65 tilmeldte deltagere mellem søjler og svalegange i Nationalmuseets højloftede festsal. Hvordan man leder på højeste plan blev belyst af første oplægsholder, DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, som med det samme slog fast:

»Ledelse handler ikke om uddannelse eller strategi. Det handler om personlige egenskaber.«

Tilhørerne fik foruden hendes personlige vej til topposten indblik i, hvordan hun sætter fælles mål i front, og hvordan hun griber ledelsen af en mangfoldig gruppe af medarbejdere med kritisk og kreativ tilgang til arbejdet an. Tillid, transparens og mod er blandt nøgleordene. I praksis indkalder hun for eksempel med jævne mellemrum alle DR’s medarbejdere til stævnemøde, hvor direktionens medlemmer efter 10 minutters oplæg modtager medarbejdernes skriftlige spørgsmål indsamlet i en bowle – og besvarer dem. Hvis de kan på stående fod. For som leder skal man have mod til at vedstå, at man ikke er ekspert på alle områder og derfor må vende tilbage med svaret senere, var et af generaldirektørens budskaber.

Sæt ord på ledelse sammen med medarbejderne

Transparens i ledelsen var også i fokus hos forfatter og konsulent Mads Ole Dall, som talte ud fra sin bog om fritsættende ledelse. Han gav eksempler på, at træning af trætte ledere med fordel kan foregå i et fælles rum med medarbejderne, hvor alle er sat på skolebænken og tænker højt om ledelsesopgaven, i stedet for at lederne tager på kursus alene.

»Inviter medarbejderne ind (i ledelsesrummet, red.), også brokkerøvene. Det frigiver liv, tillid og skaber fokus på hovedopgaven,« sagde han.

Tag en coachende tilgang

Efter frokosten var der aktivitet på programmet, ved at konsulent fra Køge Business College Annette Færch efter et oplæg om ledelsesbaseret coaching, satte grupper af tre personer i gang.¨

»A trækker et kort med et spørgsmål, stiller det til B, og C observerer, hvad der sker. Giv jer tid til at observere og lytte. Tavshed er vigtigt, det glemmer vi tit,« lød instruktionen til øvelsen, som skulle illustrere, hvordan man som leder kan være coachende – både ved planlagte seancer og i sin tilgang til medarbejderne generelt.

Seriøse pointer serveret med humor

Dagens sidste oplægsholder var direktør og forfatter Gunnar Ørskov, der med vestjysk underdrivelse og selvironi gennem halvanden time underholdt om, hvordan man bedst kommer igennem med den kommunikation, der er nøglen til ledelse, at hjernen fungerer som en svamp – og at det dybest set for os alle handler om, at vi gerne vil elskes.

Stat Arbejdsmiljø Kompetencer Kurser Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK