Universitet viser vejen til samarbejde og tillid

17. september 2012  |  HK Stat  |

Aarhus Universitet sender alle sine 42 samarbejdsudvalg på kursus i at samarbejde. Både ledere og medarbejderrepræsentanter deltager – sammen. Initiativet fortjener ros og er et godt eksempel på, at ledelsen satser på at inddrage medarbejdernes kompetencer i institutionens udvikling, mener formanden for de statsansatte HK’ere.

I løbet af efteråret skal alle ledere og medarbejderrepræsentanter i de ikke færre end 42 lokale samarbejdsudvalg under Aarhus Universitet sammen afsted på kursus. De skal blandt andet lære at samarbejde om arbejdspladsens mål, strategi og udvikling, som det er formuleret i samarbejdsaftalen for staten.

Med beslutningen om at tilmelde samtlige sine samarbejdsudvalg et grundkursus i samarbejdets kunst har rektor Lauritz B. Holm-Nielsen vist vilje til at styrke medarbejdernes indflydelse på deres arbejde og på udviklingen af deres arbejdspladser.

Det mener Rita Bundgaard, formand for HK/Stat. Hun fremhæver universitetsledelsens satsning på at opruste det formelle samarbejdssystem gennem et fælles kursus for medarbejder- og ledelsesrepræsentanter som et godt eksempel på, hvad en tillidsreform kan betyde overalt på de statslige arbejdspladser.

Lever op til ny anbefaling

»Rektor Lauritz B. Holm-Nielsens initiativ er et godt eksempel på, at nogle har fundet ud af at satse på samarbejdet mellem ledelse og medarbejdere på de statslige arbejdspladser,« siger Rita Bundgaard.

Hun ser det som en stor fordel, at medarbejdere og ledelse følges ad på kursus og dermed hører de samme ting.

Rum for ledelse og samarbejde, reel indflydelse på arbejdet og udviklingen af arbejdspladserne er en af ti anbefalinger, som paraplyorganisationen OAO netop har lanceret som byggestenene i en tillidsreform for hele den offentlige sektor. Formålet med sådan en reform skal være at give borgerne mere for skattekronerne og de ansatte større arbejdsglæde, blandt andet ved at give dem indflydelse, vise dem tillid og anerkende deres faglighed.

Inspireret af fagforening

HK/Stat har flere hundrede medlemmer på Aarhus Universitet, der er en af landets største statslige arbejdspladser. At rektor nu vælger at sende universitetets samarbejdsudvalg på et heldags-kursus, ser Rita Bundgaard som en cadeau til HK/Stat. Fagforeningen har tidligere understreget over for universitetsledelsen, hvor vigtigt det er at inddrage samarbejdsudvalgene i universitets store strukturændring, forklarer Rita Bundgaard.

For nylig har Aarhus Universitet gennemgået en stor omlægning af sin struktur. Universitetet har efter flere fusioner nu afdelinger og medarbejdere spredt over hele landet. Nemlig i Emdrup, Roskilde, Foulum, Herning, Flakkeberg, Kaløvig, Aarslev, Silkeborg og Aarhus.

»Det er første gang nogensinde, at vi har set en større statslig arbejdsgiver gå ud og starte sin nye organisation på den måde. Her har vi tilsyneladende at gøre med en ledelse, som erkender, at der er brug for samarbejde, hvis vi skal sikre den bedst mulige omstilling gennem medarbejderindflydelse,« tilføjer hun.

Stat Arbejdsmiljø Udvikling Kompetencer Kurser