Når efteruddannelse kan ses på bundlinjen

19. september 2012  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

Fra første dag en medarbejder kommer hjem fra en kursusdag, skal den nye viden i spil. Det er et af de vigtigste råd i et par nye bøger om anvendelse af efteruddannelse.

Beslutningen om, at en medarbejder skal på efteruddannelse, er taget. Også hvilket kursus det skal være. Lederen kan se meningen med, at medarbejderne får de nye kompetencer, og medarbejderen glæder sig til at lære nyt. Men hvordan omsætter man den nye viden hos en medarbejder til gavn for arbejdspladsen, så det måske ligefrem kan ses på bundlinjen? Det har flere topledere fra private og offentlige arbejdspladser efterspurgt, og det har resulteret i, at konsulenthuset GoProces, der hjælper virksomheder og institutioner med at udvikle deres organisationer, inden længe barsler med to bøger under overskriften effektiv efteruddannelse.

- Fra vores konsulentvirksomhed og en snak med en række ledere ved vi, at lederne mangler viden om, hvordan de kobler uddannelse med det, medarbejderne går og gør derhjemme. De efterspørger samtale redskaber, så de er klædt på til at tage de nødvendige snakke med medarbejderne, fortæller forfatter Anni Pedersen.

Brug det med det samme

Den ene bog er rettet mod ledere og beskriver, hvornår det er en god ide at tage de her snakke. Hvad det er, de skal snakke om, og hvordan de gør det.

Og en af de vigtige pointer er, at man skal i gang med at bruge sin nye viden så hurtig som muligt:

- Allerede når en medarbejder kommer hjem fra første kursusdag med noget nyt, gælder det om at få det sat i spil. Hvis den nye viden ikke bliver brugt løbende, bliver det hurtigt en kæmpe mundfuld. Men når det sker løbende og det bliver italesat, så vil medarbejderen også føle sig tryg ved at gå ud og gøre nogle af de ting han rent faktisk lærer, fortæller Anni Pedersen.

En bog til ledere og en til medarbejdere

Bogen til lederne er den teksttunge af de to, og der er indlagt procesøvelser og redskaber, som lederen kan/skal lave sammen med medarbejderen. For det er den her dynamik mellem leder og medarbejder og deres samarbejde, der sikrer effektiv efteruddannelse.

Den anden bog, som er henvendt til medarbejderne, har mere form af en logbog. Her bliver ikke givet så mange svar, men stillet en masse spørgsmål, som medarbejderen skal reflektere over.

- Det handler om at få medarbejderen til at tænke over, hvad han gerne vil gøre, og hvordan han gerne vil gøre det med de nye kompetencer, som han opdyrker under forløbet. For når man gør det, lærer man mere og får nemmere ved at koble det til hverdagen, siger Anni Pedersen. Bøgerne udkommer på Dansk Psykologisk Forlag i foråret 2013.

Læs mere på www.goproces.dk

Kommunal Efteruddannelse Job og uddannelse