Danmark står snart svagere over for epidemier

21. september 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

Direktøren for Statens Serum Institut advarer om, at det nationale beredskab over for sygdomsudbrud og epidemier bliver bragt i fare, fordi regionerne overtager undersøgelser fra instituttet.

»Når regionerne hjemtager de diagnostiske analyser, betyder det, at Statens Serum Institut må reducere kraftigt blandt medarbejderne. Det vil gå ud over det centrale beredskab. Vi vil stå svagere over for sygdomsudbrud og epidemier,« siger Nils Strandberg Pedersen, direktør for Statens Serum Institut.

Hermed ligger han på linje med sine medarbejdere, som i et åbent brev til sundhedsminister Astrid Krag (SF) og Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg advarer om, at det nationale beredskab over for sygdomsudbrud og epidemier er under pres.

Årsagen er, at den ene region efter den anden for at spare penge hjemtager diagnostiske analyser af blod og væv fra Statens Serum Institut til egne afdelinger på sygehusene.

Senest har Region Hovedstaden besluttet at hjemtage analyser for cirka 100 mio. kroner fra den 1. januar 2013.

Bekymret for både job og folkesundhed

Joan Hindsgaul-Nissen, tillidsrepræsentant for laboranterne på Statens Serum Institut, er naturligvis bekymret for fremtiden for sine 236 HK-kolleger i de berørte afdelinger. Men hun er lige så bekymret for folkesundheden, understreger hun.

»Beslutningen om at hjemtage de diagnostiske analyser til regionerne er ikke gennemtænkt. For at kunne overvåge og forske i sygdomsudbrud og epidemier er det nødvendigt at have et centralt laboratorium, som modtager det fornødne antal diagnostiske prøver fra regionerne. Vi er klar over, at det handler om cool cash for regionerne. Den store bekymring går på, om regionerne kan magte de store hjemtagelser og analyser,« siger hun.

Mildt kaos

Direktør Nils Strandberg Pedersen forudser et mildt kaos i udbuddet og kvaliteten af de mange forskellige analyser af blod og væv, fordi de diagnostiske analyser fremover i høj grad vil ligge i regionerne.

»Når regionerne hver især hjemtager de diagnostiske analyser, vil det betyde forskellig kvalitet og udbud fra region til region. Man burde forvente af et lille land som Danmark, at vi kunne blive enige om kvaliteten og udbuddet af de diagnostiske analyser,« siger han.

Salmonella og kampylobakter

Flemming Scheutz, videnskabelig medarbejder i afdelingen Mikrobiologi & Infektionskontrol, Statens Serum Institut, forudser, at flere slags analyser ikke længere vil blive lavet i regionerne.

»Jeg kunne frygte, at en række diagnostiske analyser simpelthen bliver nedlagt i regionerne for at spare penge. Her tænker jeg blandt andet på de serologiske analyser for infektioner fra fødevarer, fx salmonella og kampylobakter. Der er nemlig tale om komplicerede og resursekrævende analyser, hvor en infektion først kan påvises, efter patienten er blevet rask. Denne viden om den sande forekomst af en sygdom risikerer at gå tabt,« siger Flemming Scheutz.

Ingen på Statens Serum Institut tør på nuværende tidspunkt give et bud på, hvor mange fyringer regionernes nye praksis vil medføre på instituttet.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra ministeren, formanden for Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg eller fra formanden for Sundhedsudvalget i Danske Regioner.

Stat Arbejdsmarked Politik Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK