Flere fædre holder slet ikke barselsorlov

21. september 2012

Antallet af nybagte fædre blandt HK’erne, der slet ikke holder barsel stiger. Krisen får fædre, der føler sig usikre i jobbet, til at vælge orloven fra, mener HK.

Kvinderne går hjemme og passer de nye små, mens mændene går på arbejde. Sådan ser mønsteret stadig ud i de fleste familier i 2012. Det viser de nyeste tal for, hvordan HK’s medlemmer holder barsel.

30 procent af de nybagte fædre i 2010 har slet ikke holdt orlov – ikke engang de 14 dage, alle fædre har ret til efter fødslen. Det er en stigning i forhold til året før, hvor 24 procent af de nye fædre helt undlod at tage barselsorlov.

Mette Kindberg, næstformand i HK, beklager den udvikling.
- Det går den forkerte vej. Det skyldes formentlig den økonomiske krise og den stigende ledighed. Mange fædre er bange for at miste deres job, hvis de går på barsel og forældreorlov, siger hun.

- Ligestilling er en grundlæggende værdi for os i Danmark, og hvis man mener noget med det, så må man se at komme i gang med at øremærke en del af barselsorloven til mænd. Det gavner barnet, det gavner fædrene og det gavner kvinderne og ligestillingen, siger Mette Kindberg og henviser til de mange undersøgelser, der viser, at kvinders lange barsel er medvirkende til, at kvinder tjener mindre end mænd, stadig står for størstedelen af husholdningsarbejdet og ikke fylder lige så meget på chefgangene som mænd.

- Helt konkret mener vi, at de 12 uger bør øremærkes til mændene. Ved at gøre retten til barsel til en lovfæstet ret, kan mændene med god samvittighed og uden diskussion tage den tid, de fortjener med deres barn, siger Mette Kindberg.

Rettigheder giver fædre mod på orlov
HK’s tal viser, at der hvor overenskomsterne giver fædrene har ret til at tage barsel, benytter mange sig af det. På statens område fx, hvor fædre har ret til op til 12 ugers forældreorlov med fuld løn, var fædrene i 2010 i gennemsnit 63 dage på barsel. Til sammenligning holdt de nybagte fædre fra HK Handel i gennemsnit kun 34 dages barselsorlov. På HK Handels område har fædre med overenskomst typisk ret til op til 7 ugers forældreorlov med hel eller delvis løn,.

- Flere går på orlov i længere tid, når rettighederne er på plads. Det ser vi også i andre lande som Island, Norge og Sverige, hvor øremærkning har fået langt flere fædre til at tage barselsorlov. Når der er en særlig del af barselsorloven øremærket til dem, så tager de den også, siger Mette Kindberg.

Øremærkning af barsel til mænd er på regeringens program. Før sommerferien var ministerierne i gang med at undersøge forskellige modeller for øremærkning. Det er uklart, hvornår et lovforslag vil blive fremlagt.

Ligestilling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK