Debat: Fyn bør lære af Holstebro

24. september 2012  |  Midt

Dansk Byggeri præsenterede for nyligt en analyse af, hvor erhvervsvenlige de danske kommuner er. Odense var den eneste fynske kommune, der klarede sig godt i denne analyse. Der er derfor plads til forbedring på Fyn og man kan lære noget af Holstebro, der er den mest erhvervsvenlige kommune i Danmark.

Fyn bør lære af Holstebro

Holstebro er den mest erhvervsvenlige kommune i Danmark. Den konklusion er Dansk Byggeri nået frem til, efter at have foretaget en analyse af kommunernes erhvervsservice. Kommunerne er blandt andet blevet bedømt på jobcentrenes indsats, byggesagsbehandlingstid, dækningsafgift, klimahandlingsplaner og noget så jordnært som genbrugspladsernes åbningstid!

Når man lader blikket feje ned over listen over de mest erhvervsvenlige kommuner, spejder man forgæves efter fynske kommuner. Bedst er Odense på en hæderlig 13. plads, men derfra går det alvorligt ned ad bakke. Svendborg Kommune og Nordfyns Kommune tager sig henholdsvis af 68. og 63. pladsen, og helt katastrofalt ser det ud i Kerteminde Kommune, som indtager en 91. plads. Fyn ligger generelt elendigt, så er det sagt.

Selv om det aldrig er rart at få at vide, at man ikke gør det godt nok, så er undersøgelsen faktisk en gave til de fynske kommuner. Dels giver den en pejling af kommunernes serviceniveau netop nu, og dels viser den vej til de kommuner, der i dag gør det godt. Det bør derfor være oplagt at henvende sig til disse kommuner og lære af, hvordan de griber tingene an.

Det er vigtigt, at vi ikke lægger unødige forhindringer i vejen for virksomhederne og skræmmer potentielle arbejdspladser væk. Der er en direkte sammenhæng mellem de rammevilkår, kommunerne stiller til rådighed for virksomhederne, og virksomhedernes lyst til at slå sig ned i selvsamme kommuner. Ser vi på ledighedstal, ligger Fyn desværre også i den tunge ende.

Det bør være i alles interesse, at virksomhederne får øje på Fyn – og ikke bare ser os som det berømte bump mellem Sjælland og Jylland. Når virksomhederne slår sig ned hos os, får kommunerne flere skatteindtægter og dermed flere midler til at yde service for. Ledige kommer i job, og praktikpladssøgende får lettere ved at finde sig en praktikplads. Så kære fynske kommuner, lær af de bedste, og tag springet fra grim ælling til smuk svane. Det har Fyn brug for!

Pia Tørving

Sektorformand HK/Kommunal