Stadig færre kontoruddannede i kommunerne

26. september 2012  |  HK Kommunal  |

Det kommer til at gå ud over borgerne, der vil opleve en ringere service advarer HK/Kommunals formand, Bodil Otto.

Fra 2011 til 2012 er der blevet endnu færre kontoruddannede i de danske kommuner, viser de seneste tal fra Det Fælleskommunale Løndatakontor. Antallet af kontoruddannede er faldet fra cirka 38.375 i juni måned 2011 til 37.767 i samme måned i 2012. Den udvikling er bekymrende, mener formanden for HK/Kommunal, Bodil Otto.

- Når der bliver færre hænder til at hjælpe pensionisten i det lokale borgerservicecenter, eller der bliver færre medarbejdere i jobcenteret til at hjælpe de ledige tilbage på arbejdsmarkedet, viser det, at kommunerne ikke vil prioritere de varme administrative hænder. Det kommer til at gå ud over borgerne, der vil opleve en ringere service, når de er i kontakt med kommunen. Og jeg kan ikke andet end se det som et udtryk for, at kommunerne ikke tør prioritere den borgernære service.

Også færre kontoruddannede siden reform

Siden kommunalreformen i 2007 er der blevet lidt færre kontoruddannede i kommunerne. Umiddelbart ligner det en stigning i statistikkerne, men den stigning skyldes overflytningen af jobcentrene fra staten til kommunerne i 2009.

Samtidig har der fundet en større centralisering og professionalisering af opgaver, med eksempelvis sammenlægninger af administration og institutioner.

- Det er jo heldigvis et udtryk for, at HK’erne får lov til at løse de opgaver, som de er bedst til, så deres kolleger på skolerne og i institutionerne kan bruge deres tid på det, som de er bedst til. Det er ganske almindelig sund fornuft, siger Bodil Otto.

Det er formanden for KLs personaleudvalg, Høje-Taastrup Kommunes borgmester Michael Ziegler, enig med Bodil Otto i.

- Når vi flytter nogle administrative opgaver til rådhuset, frigør det tid til ekstra borgerkontakt på institutionerne. Det vil i statistikken se ud som flere kolde hænder, men det er ikke det reelle billede. Man skal se på, hvor meget kold tid, de varme hænder bliver brugt på, siger han til Berlingske.

Også økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager bakker op om udviklingen:

- Jeg har ingen grund til at tro, at kommunerne ikke gør en stor indsats for at levere den bedste service til borgerne, siger hun, ligeledes til Berlingske.

Kommunal Arbejdsmarked Politik