Synspunkt: Vi beder om fairness!

27. september 2012  |  Midt

Staten giver større økonomiske tilskud til almene gymnasier end erhvervsgymnasier. Det er svært at tolke det som andet end lodret diskrimination af erhvervsgymnasierne, mener HK Midt Kommunals formand Pia Tørving. Læs mere om hendes synspunkt her.

Når de unge tager beslutningen om at gå på et alment gymnasium eller et erhvervsgymnasium, finansieres deres uddannelse af de såkaldte taxametermidler fra staten. Som samfund har vi et erklæret ønske om, at alle unge tager sig en uddannelse, og samfundet yder derfor et væsentligt økonomisk bidrag til, at de får en sådan. Det giver ret god mening.

Hvor stort dette tilskud er, afhænger af hvilket gymnasium de unge vælger. Vælger de det almene gymnasium, ydes der ét tilskud. Vælger de et erhvervsgymnasium, ydes der et andet og væsentligt mindre tilskud. Hvorfor denne forskelsbehandling? Stilles der krav om flere undervisningstimer på et alment gymnasium i forhold til et erhvervsgymnasium? Nej, tværtimod udbydes der flere timer pr. elev på et erhvervsgymnasium.

Er udgifterne til rengøring, el, vand og varme højere på et alment gymnasium, sammenlignet med et handelsgymnasium? Jeg tror det næppe. Er de almene gymnasier dygtigere til at få deres unge i mål med en uddannelse, og fortjener de derfor et ekstra klap på skulderen? Nej, heller ikke.

Faktisk er det ret svært at finde saglige argumenter for, at der skal være denne forskel, og når alle argumenter er manet i jorden, står der kun et enkelt spinkelt argument tilbage: Vi gør sådan, fordi sådan har vi altid gjort Det kan vanskeligt tolkes som andet end lodret diskrimination af erhvervsgymnasierne.

Vel kan forskellene på enkelte fagområder have deres berettigelse. Eksempelvis er fysik, biologi og kemi ret omkostningstunge fag, da det stiller krav om investering i laboratorieudstyr. Men hvor stor en andel af timetallet udgør disse fag på et mellemstort gymnasium? I hvert fald ikke en så stor andel, at det retfærdiggør en så kategorisk forskelsbehandling.

Derfor er jeg også meget tilfreds med, at børne- og undervisningsminister Christine Antorini nu har nedsat en kommission, der skal gennemgå og nytænke taxametersystemet.

I lyset af den generelle økonomiske situation er jeg helt på det rene med, at taxameter-tilskuddene nok ikke øges væsentligt i denne ombæring.

Men jeg ser det som en nødvendighed, at vi får en helt anderledes fordelingsnøgle, som afspejler gymnasiernes reelle udgifter og ikke blot fortsætter en praksis, som de fleste har glemt grundene til. Undervisningen i eksempelvis dansk kræver samme resurser og lærerkompetencer, hvad enten den finder sted på et alment gymnasium eller på et erhvervsgymnasium. Det samme gælder en lang række andre fag.

Jeg håber meget, at arbejdet i kommissionen vil munde ud i et taxametersystem, hvor sammenlignelige fag i de to parallelle gymnasiesystemer udløser identiske taxametertilskud. Det vil være et system, som i langt højere grad ansporer gymnasierne til at højne deres faglige niveau, frem for et system, som kan virke direkte demotiverende ved indirekte at kategorisere erhvervsgymnasierne som andenrangs gymnasier - og dermed også deres elever som andenrangs elever.

Derfor kære Christine Antorini: Vi beder dig sikre fairness og gennemskuelighed i det fremtidige taxametersystem - en fairness, som desværre er ikke-eksisterende i dag og ikke har været det i en del år. Taxameterordningerne kan vanskeligt tolkes som andet end lodret diskrimination af erhvervsgymnasierne.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK