De kommunale arbejdsgivere spiller hårdt ud

01. oktober 2012  |  Østjylland

I sidste uge præsenterede KL sit overenskomstoplæg. Ledelsesretten skal udvides, og arbejdstidsreglerne indskrænkes.

– Fagbevægelsen må tage oplægget meget alvorligt og finde sammen i et fælles forsvar for de faglige rettigheder, mener Hans-Henrik Hansen, formand for HK Kommunal Østjylland.

Optakten til de offentlige overenskomstforhandlinger er nu for alvor i gang. Målet er en aftale 1. marts næste år, som de kommunale og regionale HK'ere kan tage stilling til ved en urafstemning. Men om det går så let er langt fra sikkert.

HK Kommunal vil især fokusere på uddannelse og kompetenceudvikling, sikring af reallønnen samt fuld honorering af den faktiske arbejdstid. Men også lokal løndannelse, beskyttelse af tillidsrepræsentanter, tryghed i ansættelsen samt fokus på det psykiske arbejdsmiljø vil blive prioriteret som vigtige forhandlingsemner.

Det er ønsker og krav, som afspejler problemer og udfordringer i de kommunalt ansatte HK'eres arbejdsliv, men som også kolliderer med arbejdsgivernes målsætning for OK 2013.

Forud for seneste overenskomstfornyelse i 2011 ville de kommunale arbejdsgivere "fjerne alle centrale bindinger omkring lokallønnen" og give "udvidet adgang til lokalt at aftale sig til en arbejdstid, der ligger ud over de 37 timer" (Danske Kommuner, No. 34, 2010). Så galt gik det trods alt ikke – bl.a. fordi udsigten til folketingsvalget senere samme år lagde en dæmper på ambitionerne.

Nu prøver man igen. I slutningen af september udsendtes oplægget "Plads til ledelse og forandring", som oplister en række af KL’s overenskomstmål. Overordnet har KL to sigtepunkter: Ledelsesrettens skal udvides, og arbejdstidsreglerne svækkes. Ifølge KL er det nemlig centralt, "at ledelserne på de kommunale arbejdspladser får plads og frihed til at gennemføre forandringer i forhold til lokale behov"; og at "opgaverne skal styre arbejdstiden".

Oplæggets hovedpunkter kan sammenfattes således:

• Den kommunale lønudvikling må ikke ligge over den private lønudvikling.
  • Generelle ansættelsesvilkår skal bidrage til kommunernes effektiviseringsbehov. (Fx skal der være større fleksibilitet i forhold til medarbejdernes afholdelse af 6. ferieuge.)
  • De centralt fastsatte MED-regler skal forenkles. Ifølge oplægget misbruges nogle steder de formelle MED-regler til at forhale nødvendige beslutninger eller tilpasninger og fører til "endeløse og ressourcekrævende MED-processer".
  • "Tillidsrepræsentantbeskyttelsen er gået for vidt". Kommunerne tvinges nogle gange til at afskedige de forkerte. Derfor ønskes færre beskyttede medarbejdere.
  • Færre og mere fleksible arbejdstidsregler. De detaljerede arbejdstidsregler giver ikke længere mening i fx administrationen. Der skal være fleksibilitet i placeringen og anvendelsen af arbejdstiden.
  • Folkeskolen skal frigøres for særlige arbejdstidsregler, som regulerer hvad arbejdstiden bruges til
  • Øget arbejdsudbud. KL tror ikke på "regler og tvangsordninger med ret til fuldtid". Der skal være adgang til, at den enkelte med sin leder kan aftale en højere arbejdstid end 37 timer pr. uge.
  • "Færre aftaler – overenskomstsystemet skal slankes". Antallet af overenskomster og regler skal reduceres, og indholdet harmoniseres. Reglerne skal være mere fleksible.
  • "Regler om årlige lønpolitiske drøftelser og årlige lønforhandlinger skal ophæves." De lokale processer skal sættes fri.

Kommunal Overenskomst