Debat: Hjælpen skal komme fra os

01. oktober 2012  |  Midt

500 medlemmer falder fra udgangen af året ud af dagpenge-systemet. Læs hvordan vi kan stå sammen og hjælpe.

Hjælpen skal komme fra os

I HK Midt har vi over 500 medlemmer, som fra udgangen af året og frem mod juni 2013 risikerer at falde ud af dagpengesystemet. En stor del af dem kan komme til at stå helt uden ydelse.

Reglerne for kontanthjælp er sådan, at hvis en ægtefælle har en indtægt på over 27.464 kr. (i tilfældet af hjemmeboende børn under 18 år – ellers 20.770 kr.), så er den ledige ikke berettiget til kontanthjælp.

Der er ikke noget at sige til, at netop frygten for at blive fyret er så udtalt hos danskerne. Man kan prøve at forestille sig, hvordan man selv ville have det med at komme i den situation. Du mister dit arbejde, må gå flere tusinde kroner ned fra almindelig løn til dagpenge. I to år søger du utallige job. Du bliver sendt fra kursus til kursus, og bliver indkaldt til den ene samtale efter den anden, men lige lidt hjælper det – der er krise i Danmark, og du møder kun lukkede døre.

Du finder ud af, hvor lidt 2 år egentlig er, da du mister dine dagpenge. Du henvender dig til kommunen for at søge kontanthjælp. Afslaget lader ikke vente længe på sig. Din ægtefælle tjener kr. 21.000 om måneden, og så er kassen lukket. Nu skal du, din ægtefælle og jeres to børn leve for kr. 21.000 om måneden. Måske er det ikke en umulighed, men det bliver et liv præget af afsavn. Desværre er det ofte især børnene, der lider det største tab. Måske er der ikke længere råd til kontingentet i fodboldklubben, eller også kan børnene ikke invitere deres kammerater med hjem til fødselsdag.

Er det sådan et samfund, vi ønsker? Jeg kan med sikkerhed sige, at det ikke er et samfund, jeg stræber efter. Vi har kæmpet imod på alle fronter og har forsøgt at få regeringen til at indse, at den var på vildspor, men desværre hidtil uden held. Regeringen synes at have besluttet sig.

Hvordan vi kan hjælpe

Solidaritet med de mennesker, der har det aller sværest, er selve det stof, fagbevægelsen er gjort af. Når politikerne melder hus forbi, må fagbevægelsen, de tillidsvalgte og kollegerne træde til. Det kan ske ved hjælp af jobrotation, ekstra opmærksomhed, når der skal besættes vikariater, eller hvis der på andre måder opstår muligheder på arbejdspladsen.

Kort sagt, kære læser:

Hver gang der åbner sig en kattelem på arbejdspladsen, så vær opmærksom på den store gruppe af ledige, der rykker tættere imod afgrunden dag for dag. Kontakt afdelingen, så kontakter vi de ledige. At hjælpe de medborgere, der har det sværest, er det, fagbevægelsen handler om - og det er ikke mindst det, der adskiller rigtige fagforeninger fra billige efterligninger.

På forhånd tak for jeres hjælp!

Martin Rasmussen

Afdelingsformand HK Midt