Dåsetorsk og papchampagne

02. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Flere af Folketingets politikere mødte op på Christiansborg Slotsplads for at drøfte dagpengeløsning med HK/Kommunal og ni andre organisationer, der havde inviteret til ”nytårsgilde”.

Der var gang i debatten om en bedre dagpengeløsning, da HK/Kommunal sammen med ni andre organisationer for offentligt ansatte tirsdag havde inviteret Folketingets politikere på dåsetorsk og papchampagne ved et langt bord på Christiansborg Slotsplads. Flere politikere mødte op, heriblandt beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), der blandt andet fik en debat med HK/Kommunals formand Bodil Otto.

- Vi står i en overhængende fare for at tabe en hel generation på gulvet. Derfor håber vi, at politikerne vil lytte og være med til at finde en løsning. Vi skal have stoppet køen af langtidsledige, og vi skal have lavet nogle tiltag, som sikrer, at ingen når dertil. Samtidig må vi sørge for, at der bliver en reel mulighed for at komme ind i systemet igen, hvis man er røget ud. Derfor foreslår vi blandt andet, at genoptjeningskravet mindskes fra 52 uger til 26 uger. Det vil give langt mere fleksibilitet i systemet, sagde Bodil Otto.

Gæsterne er ankommet, og der er dialog om bordet om dagpengereglerne.

Godt nytår

Kampagnens tema er ”Godt Nytår”, netop for at markere, at vi tæller ned til årsskiftet, hvor de første ledige mister deres dagpenge. Analyser viser, at omkring 20.000 danskere er i farezonen i første halvdel af 2013.

Den fælles kampagne for en bedre dagpengeløsning tog fart mandag med et fælles debatindlæg i Politiken. Her fastslog organisationerne, at det har store samfundsmæssige omkostninger, hvis så mange arbejdsløse mister retten til dagpenge og dermed deres forsørgelsesgrundlag. Fra tirsdag og ugen ud gør organisationerne opmærksom på sagen gennem annoncer i de landsdækkende dagblade, og tirsdag ved Folketingets åbning blev kampagnen markeret med eventen på slotspladsen, hvortil politikerne blev inviteret.

Syv gode forslag

Ifølge Bodil Otto er det vigtigt, at der skabes nogle jobåbninger på arbejdsmarkedet, ligesom det er vigtigt at skubbe på, så danskerne igen tør skifte job. Det kan blandt andet ske ved at følge de forslag, som de 10 organisationer er kommet med
  • Genoptjeningskravet mindskes fra 52 til 26 uger.
  • Jobrotation med fuld genoptjening til dagpenge.
  • Ansatte i tilskudsjob skal optjene dagpengeret
  • Aktivering skal ikke tælle med i dagpengeperioden.
  • Sikring af forsørgelsesgrundlag til mennesker, der falder ud af dagpengesystemet
  • Flere vækstinitiativer som virker her og nu, for eksempel at puste liv i det offentlige forbrug
  • En midlertidig forhøjelse af det kommunale anlægsloft, hvis det der med kickstarten skal tages alvorligt.

Ansatte i kommuner og regioner også ramt

HK/Kommunal har 800 medlemmer, der i foråret 2013 vil miste dagpengene. Og mange vil end ikke være berettiget til kontanthjælp.

- Vi har et fælles ansvar for at finde en langsigtet løsning, som sikrer, at vi kan holde folk inde på arbejdsmarkedet, sagde Bodil Otto.

De ti faglige organisationer bag kampagnen er FOA, Dansk Sygeplejeråd, Danmarks Lærerforening, HK/Kommunal, BUPL, Socialpædagogernes Landsforbund, Dansk Magisterforening, Dansk Socialrådgiverforening, Uddannelsesforbundet og Frie Skolers Lærerforening.

Kommunal Arbejdsmarked Politik Dagpenge