PKA’s medlemmer hæver efterlønnen og sparer op

02. oktober 2012  |  HK Kommunal

Ny undersøgelse fra PKA viser, at langt størstedelen af medlemmerne, der har besluttet at få udbetalt deres efterløn, enten vil spare den op eller nedbringe gæld. De forventer i højere grad end i dag selv at skulle betale for alderdommen.

Regeringen skal ikke forvente meget hjælp fra PKA’s 250.000 medlemmer til at sparke gang i økonomien med udbetalte efterlønspenge.

En ny spørgeskemaundersøgelse fra PKA foretaget blandt 1.000 medlemmer af PKA viser godt nok, at knap 40 procent af de adspurgte enten har fået eller vil have efterlønnen udbetalt. Men pengene skal ikke bare snoldes op.

Syv ud af 10 svarer, at de vil bruge pengene på opsparing eller nedbringelse af gæld i stedet for at forkæle sig selv.

Knap halvdelen forventer selv at skulle betale for alderdom

For knap halvdelen af medlemmerne er begrundelsen for at spare efterlønnen op eller bruge pengene på at nedbringe gæld, at de i højere grad end i dag forventer selv at skulle betale for deres alderdom.

Den holdning er i særdeleshed udbredt blandt de yngre medlemmer i alderen 33-42 år, hvor langt de fleste har besluttet at få pengene udbetalt. Her har to ud af tre af de adspurgte ikke meget tiltro til, at de vil få meget forærende fra velfærdsstaten, når de bliver gamle.

Ældre medlemmer sparer efterløn op for at få råd til at rejse

Blandt de ældre medlemmer i alderen 53-62 år vil hver femte have efterlønnen udbetalt, og som for resten af de adspurgte vil langt de fleste alligevel spare pengene op enten hos deres bank eller pensionskasse eller nedbringe gæld.

Kun hver femte vil bruge pengene på forbrug. Denne gruppe har dog tillid til, at velfærdsstaten nok skal betale en del af deres alderdom, så begrundelsen for at spare pengene op er primært, at de også vil have råd til at rejse, når de er gået på pension.

Professor: Forståeligt at medlemmer ikke vælger forbrug

Professor, cand.scient.pol., Ove K. Pedersen fra Copenhagen Business School kan udmærket forstå, at PKA’s medlemmer vælger enten at spare efterlønnen op eller bruge pengene til at nedbringe gæld:

- I øjeblikket har vi en forventningskrise, hvor husholdningerne har negative forventninger til fremtiden. Når økonomer og politikere taler om den økonomiske krise påvirker det forbrugerne – de bliver bange for fremtiden og derfor mere forsigtige. Så man skruer ned for forbruget og op for opsparingen, siger Ove K. Pedersen.

Hos PKA glæder medlemschef Britt Brandum sig over, at mange medlemmer vælger at spare efterlønnen op i stedet for til forbrug:

- Hvorvidt medlemmerne har ret i deres forventning om, at de i højere grad selv kommer til at betale for deres alderdom, skal jeg ikke gøre mig klog på – det er et politisk spørgsmål. Men jeg er glad for, at mange vælger at spare deres efterløn op – det er jo oprindeligt penge, der var afsat til alderdommen, og der er uden tvivl medlemmer hos PKA, der, grundet orlov eller barsel, har ”huller” i deres pensionsindbetalinger. Det er klogt at fylde det ”hul” ud med deres efterlønspenge, siger Britt Brandum.

De af HK/Kommunals medlemmer, der er ansat i regionerne, har deres pensionsopsparing i PKA. Det er både kontor- og it-personale og lægesekretærer.

Kommunal Pension