Personale kræver kvalitet og faglighed på sygehusene

11. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lene Lundgaard

Benhårdt fokus på økonomien og mindre fokus på, hvordan man behandler patienterne. Sådan opleves dagligdagen på sygehusene for mange personalegrupper – blandt andre lægesekretærerne. Derfor opfordrer de til, at politikere og ledelser går nye veje i styringen af sygehusene og inviterer til stor konference om emnet.

Mange personalegrupper på sygehusene oplever, at kvalitet og faglighed er sat i baggrunden, mens fokus kun retter sig mod økonomien. Det er en forkert udvikling, og der er et stort behov for at gå nye veje i styringen af sygehusene, mener personalet, der nu er gået sammen om en konference, der skal sætte fokus på det ømme punkt.

Patienter bliver taberne

En af de personalegrupper, der oplever skævheden i styringen af sygehusene, er lægesekretærerne, og formand Soile Friis opfordrer til, at politikerne vil lytte og være med til at sætte en anden dagsorden. Ellers er det patienterne, der bliver taberne.

- Lægesekretærerne og de øvrige personalegrupper på sygehusene er drevet af ønsket om at gøre det godt for patienterne. Hver dag. Vores dygtige medarbejdere har en høj grad af faglighed, men oplever ofte, at fagligheden tilsidesættes i forhold til fokus på økonomi, økonomi og atter økonomi. Det går ud over patienterne. Derfor er det på høje tid, at vi får politikerne og sygehusledelserne til at indse, at vi også må have en anden dagsorden, når det gælder styringen af sygehusene, siger Soile Friis.

Konference skal sætte fokus

Sammen med en række andre personaleorganisationer på sygehusområdet inviterer lægesekretærerne en række politikere til konference med deltagelse af bl.a. sundhedsminister Astrid Krag, forskere, sygehusledelser, patientorganisationer og faglige organisationer. Konferencen foregår den 22. oktober på Nationalmuseet i København.

Organisationerne bag konferencen er HK/Kommunal, som organiserer lægesekretærerne, samt Sundhedskartellet, FOA, Yngre Læger og Overlægeforeningen.

Kommunal Arbejdsmiljø Politik