Store arbejdspladser er bedst til MUS

11. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  DL  |  HK Kommunal

Offentlige arbejdspladser med mange HK’ere er bedre til at holde årlige MUS-samtaler end arbejdspladser med få HK’ere. Det gælder både for kommuner og regioner, viser rundspørge.

Det varierer meget, hvor gode forskellige områder i kommuner og regioner er til at holde den årlige medarbejderudviklingssamtale (MUS). Det viser en rundspørge, som HK/Kommunal har foretaget blandt 1.974 medlemmer.

Af rundspørgen fremgår det nemlig, at 83 procent af HK’erne i de politiske sekretariater i kommunerne har haft MUS-samtale med deres leder inden for det seneste år. Som nummer to og tre på listen ligger biblioteker og økonomi-afdelinger med henholdsvis 71 og 69 procent.

Mindre godt står det til indenfor kulturområdet, hvor kun 48 procent af HK’erne har haft MUS-samtale indenfor det seneste år. Skoler og sundhed/ældre-området ligger lige efter med henholdsvis 51 og 52 procent.

- Jeg er ikke overrasket over den måde forskellen viser sig i tallene på. I et politisk sekretariat eller på et bibliotek arbejder der typisk mange HK’ere. Det kan gøre det nødvendigt med en formaliseret kompetenceudviklingspolitik, som man så følger, siger Christian Nyholm, uddannelsespolitisk konsulent i HK/Kommunal.

Uformaliserede samtaler i dagligdagen

Omvendt kan det forholde sig de steder, hvor der er få HK’ere ansat, påpeger Christian Nyholm:

- På arbejdspladser, hvor der kun sidder en eller to HK’ere for eksempel som skolesekretærer, er man i det daglige typisk tæt på sin leder, som står for MUS-samtalen. Så tager man snakken løbende og ikke formaliseret som i en MUS-samtale, forklarer Christian Nyholm.

Også forskelle blandt regionsansatte

Også i regionerne er der forskel på, hvem der har været til MUS-samtale indenfor det seneste år. Her er det administrationen i regionshusene og hospitalsadministrationen, der fører an med 71 procent hver, viser rundspørgen.

Blandt lægesekretærer og ledende lægesekretærer har 62 procent været til MUS indenfor det seneste år, mens det samme kun gør sig gældende for 43 procent af HK’erne på institutionerne i regionerne.

- På en institution, hvor der ikke sidder ligeså mange HK’ere som på hospitalerne og i regionshusene, vil den enkelte ansatte formentlig være tættere på den daglige leder. Det gør det muligt på en mere uformaliseret måde at få talt om kompetencebehov. Præcis ligesom indenfor skoleområdet i kommunerne, siger Christian Nyholm:

- Men det er vigtigt at understrege, at den daglige kontakt med lederen ikke må blive en ’sovepude’ for ledelsen og medarbejderen, så man ikke får holdt MUS-samtalen. MUS er vigtig, fordi den giver et koncentreret ’rum’ og dermed også mulighed for at få udfyldt medarbejderens udviklingsplan.

Kommunal Arbejdsmiljø