HK.dk logo

Undervis os i voksenlivet!

12. oktober 2012  |  HK Stat  |  HK Stat

Gymnasieeleverne Ea og Kathrine har været i praktik på HK/Statbladets redaktion. I løbet af uge 41 har de researchet, lavet en vox pop blandt unge og en undersøgelse blandt deres medstuderende på Ørestad Gymnasium - og skrevet en klumme med en opfordring til politikerne.

Klumme af Ea Honoré Schack og Kathrine Julie Jensen

Hvad er en fagforening – og hvordan bliver man medlem af sådan en? Koster det penge – og hvad kan en fagforening tilbyde en?

Mange unge mennesker er uvidende om, hvad en fagforening er – og hvordan man burde blive behandlet på arbejdsmarkedet. En undersøgelse, som HK har lavet, viser, at hele 40 procent af de 1000 unge adspurgte ikke kunne nævne en eneste fagforening.

Man kan spørge sig selv, hvorfor folkeskolerne, gymnasierne eller andre uddannelsesinstitutioner ikke handler anderledes – og behandler mere praksis i skoletimerne. I praksis burde eleverne blive mere oplyste om denne problemstilling vedrørende fagforeninger.

I forvejen går eleverne i skole for at lære en hel masse ting, så hvorfor ikke inddrage praksis – for eksempel de unges hverdag og fremtid på arbejdsmarkedet og medlemskabet i en fagforening.

Er vi i virkeligheden havnet i en situation, hvor de unges brug af fagforeninger efterhånden begynder at ligne tiden, hvor der ikke fandtes fagforeninger: De bruger dem slet ikke.

Ser man tilbage i historiens forløb, så kan man på mange områder sammenligne datiden med den nutid, som de unge skaber. Engang fandtes der ikke fagbevægelser – og da lod man problemerne ligge, hvis der opstod problemer på arbejdsmarkedet, da man ikke turde gøre andet.

I dag tør mange unge mennesker ikke gå til en fagforening, hvis der opstår problemer på arbejdspladsen, fordi de er bange for at blive fyret. Desuden oplever de, at det koster dem en hel masse penge at være medlem.

Og de ved ikke, hvad de får for pengene.

I statsministerens åbningstale i Folketinget talte Helle Thorning-Schmidt om, hvordan de unge skal have en anderledes skoledag med flere aktiviteter. Hun brugte en dreng ved navn Emil som et eksempel på fremtidens elev.

Emil har matematik som fag i skolen, og så laver han et fuglehus i sløjd. Han lærer hermed at bruge matematikken i praksis. Statsministerens teori er, at duften af træ og bygningen af fuglehuset gør, at han forstår Pythagoras’ sætning bedre.

Men hvad sker der så, når Emil fylder 20?

Han har lige fået job på et kontor, men da han får sin første lønseddel, ser den ikke ud til at stemme. Han vælger at regne lønnen nærmere efter – og da lader det til, at der mangler 1.000 kroner af hans løn.

Emil fortæller det til sin arbejdsgiver, men arbejdsgiveren siger, at der ikke er fejl i lønsedlen – og at han har fået det, som han skulle have i løn.

Emil tjekker lønsedlen efter igen – og da mangler han stadig de 1.000 kroner. Han vælger at lade det ligge, da han ikke tør diskutere det med sin arbejdsgiver igen, fordi han er bange for at miste sit job.

Hvis der i skolen blev oprettet et fag, der hjalp de unge til at forberede sig på livet uden for skolen, når de flytter hjemmefra og får deres første job, så ville Emil have vidst, at han kunne gå til sin tillidsrepræsentant eller sin fagforening med sit problem.

Ville det være en idé at oprette et fag allerede i folkeskolen, der forberedte de unge på deres voksenliv?

Hvis de unge lærte, hvilke udgifter der venter, når de engang flytter hjemmefra, så ville de blive mere bevidste om deres økonomi.

Det ville gøre de unge mere ansvarlige, så de kunne bruge deres penge fornuftigt. De ville vide, hvordan de skulle agere på arbejdsmarkedet i tilfælde af problemer.

Det nytter ikke noget at have en masse viden inden for matematik og politik, hvis ikke man ved, hvordan man skal bruge det i den virkelige verden!


Stat Uddannelse

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk