Specielle krav skal styrke HK'ernes værdi

15. oktober 2012  |  HK Stat  |

Ret til lønforventningssamtaler og arbejdsgivers pligt til at udvikle medarbejdernes kompetencer står øverst på listen over HK/Stats såkaldt specielle krav til de kommende overenskomstforhandlinger. Pengene er små, og bestyrelsen stiller kun få, men magtpåliggende krav.

Endnu en gang stiller HK/Stat krav om retten til at afstemme forventninger med ledelsen om egen lønudvikling. Det skal ske ved lønforventningssamtaler mellem leder og medarbejder, hvor medarbejderen fremlægger sine forventninger og kan få lederens syn på balancen mellem kompetencer, opgaver og aktuel løn.

Kravet var også på bordet ved forhandlingerne i staten ved OK2011, hvor det bortfaldt. HK/Stat holder dog fast og stiller det derfor denne gang som et krav til organisationsaftalen kun for HK/Stats medlemsgrupper.

Målet med samtalerne er at kvalificere grundlaget for den egentlige lønforhandling, hvor medarbejderen stadig vil være repræsenteret af sin tillidsrepræsentant. Lønforventningssamtalen er derfor ikke en forhandling, men en ret, man som medarbejder kan benytte sig af. I forvejen har en del statslige HK’ere allerede disse samtaler, men den nye model vil sikre, at de resterende medlemmer også får muligheden for at afstemme forventninger til egen lønudvikling.

»Lønforventningssamtaler er samtidig en god mulighed for ledelserne til at komme tættere på medarbejderne. Afstanden kan være stor i hverdagen, ikke mindst på grund af de nye strukturer på arbejdspladserne,« siger formand for HK/Stat Rita Bundgaard.

Et eksempel på ny struktur er opdelingen i søjler, som blandt andet er indført på universiteterne. Det betyder, at en leder har medarbejdere spredt på flere geografiske enheder.

Pligt til udvikling

Et andet krav, HK/Stat har valgt at gå videre med, er arbejdsgiverens pligt til at udarbejde en plan for job- eller kompetenceudvikling for medarbejdere, som ikke har fået tillæg gennem tre år.

Baggrunden er, at fokus på kompetenceudviklingsplaner for den enkelte medarbejder er yderst vigtigt og særligt i forhold til et lønsystem uden anciennitetstrin, hvor lønudvikling afhænger af kompetenceudvikling. En direkte måling af kompetenceudviklingen via lønsystemet kan bidrage til at sætte fokus på kompetenceudvikling af medarbejderne. Ordningen vil også være med til at fastholde og styrke HK’ernes værdi på arbejdsmarkedet, fremhæver Rita Bundgaard.

»Medlemmerne vil gerne udvikle sig, og det er vigtigt, at ledelsen er forpligtet til sammen med medarbejderen at få lagt en plan for udvikling, der også kan resultere i lønfremgang.«

Nøje udvalgte krav

Denne gang har HK/Stat valgt kun at udtage få krav, fordi alle krav, der koster penge, vil gå fra generelle lønstigninger, og der er blandt fagforeningerne fokus på bedst mulig fastholdelse af reallønnen til de statsansatte. Om det siger Rita Bundgaard:

»Vi står over for en overenskomstforhandling i lyset af den økonomiske stilstand. Derfor har vi udvalgt de krav, der har allermest værdi for os.«

I hvilken retning finansministeren vil gå i overenskomstforhandlingerne er endnu ikke kendt i HK/Stat. Næste trin i optakten til forhandlingerne er at drøfte organisationernes generelle krav i OAO, hvorefter de går videre til CFU, som koordinerer og udvælger hvilke krav, der sendes videre til Moderniseringsstyrelsen. Når kravene er udvekslet mellem parterne i december, går forhandlingerne om OK13 i gang.

Stat Overenskomst Kompetencer Udvikling Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK