Kvindelige chefer er mål for sexchikane

16. oktober 2012  |  HK Kommunal  |

Amerikanske forskere mener at kunne aflive myten om, at sexchikane er noget, mandlige chefer bedriver over for deres underordnede. Tværtimod er det ofte kvindelige chefer, der står for skud.

Sexchikane er ikke noget, der primært rammer den unge sekretær, praktikanten eller den nyuddannede længst nede på virksomhedens rangstige. Det viser en ny undersøgelse fra American Sociological Review, som er refereret i Magasinet Arbejdsmiljø. Tværtimod er det de kvindelige chefer, særligt i mandsdominerede fag, der er mest udsatte.

Forskerne ved universiteterne i Maine og Minnesota finder, at 58 pct. af de kvindelige ledere i traditionelle mandefag meldte om uønsket seksuel chikane, mens tallet i mere kvindedominerede fag var 42 pct. Blandt menige medarbejdere i begge grupper meldte 32 pct. om uønsket seksuel opmærksomhed.

Ifølge undersøgelsen bruges chikanen i et forsøg på at kontrollere og dominere kvinderne og ”sætte dem på plads”. Det kan ske gennem lidt for lange blikke, uønskede berøringer og seksuelt ladede kommentarer.

- Selv når det lykkes kvinder at bryde igennem glasloftet og opnå lederstillinger, fortsætter stereotype kønsforestillinger om deres evner med at forme opfattelsen af, hvordan de udfører deres job, lyder det fra forskerne bag en videnskabelig artikel om undersøgelsen ifølge det seneste nummer af Magasinet Arbejdsmiljø, der udkommer i dag.

En gråzone

Lektor Karen Sjørup, der forsker i køn og magt ved Roskilde Universitetscenter, mener, at den amerikanske artikel bryder med det faste billede af en overordnet, der udnytter en underordnet.

- Denne artikel åbner op for nogle helt andre overvejelser om, hvordan vi som køn forholder os til hinanden. Det er interessant, hvis man svækker kvinders magt med den form for chikane, siger hun.

Karen Sjørup gør dog samtidig klart, at der er tale om en gråzone, hvor der er stor forskel på, hvad den enkelte tolker som chikane. Derfor efterlyser hun flere retningslinjer for, hvad det er i orden at sige og gøre.

- Jeg ville ønske, man lavede lidt skarpere normer for, hvad der er tilladt, så man bedre kan beskytte den enkelte, siger hun.

Kilde: Magasinet Arbejdsmiljø

Kommunal Arbejdsmiljø