Kommunerne udvander borgernær velfærd

18. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Milliarder af ubrugte velfærdskroner er resultatet af kommunernes netop vedtagne 2013-budgetter. Den økonomiske spændetrøje er unødvendig stram og underminerer betingelserne for fremgang og velstand, advarer HK/Kommunal.

Den historiske opbremsning i landets udgifter til velfærd får endnu et nøk med kommunernes netop vedtagne budgetter for 2013. Kommunerne lægger nemlig op til at bruge knap to milliarder kroner mindre, end de har aftalt med regeringen ved den seneste kommuneaftale, der i forvejen betød reel minusvækst. Det viser en prognose fra Offentligt Ansattes Organisationer (OAO).

Velfærdskroner i sparebøsser

Kommunernes ekstraordinære spareiver skyldes ifølge formand i HK/Kommunal, Bodil Otto, regeringens nye sanktionsregime, hvor kommunerne i deres angst for at miste bloktilskud skærer helt unødigt i velfærden. Hun peger på, at de mange velfærdskroner, der på den måde er havnet i diverse sparebøsser, kunne have elimineret nogle af de forringelser, som borgere og virksomheder i disse år oplever i den nære velfærd.

- Børnehaver, skoler, ældrepleje, sygdomsforebyggelse og effektive behandlinger af sager som bygge- og miljøtilladelser spiller jo også en helt afgørende rolle for, at der kan ske ny fremgang i hele samfundet. Sådanne velfærdsydelser er forudsætningen for, at der bliver skabt vækst og job i den private sektor, siger Bodil Otto.

Borgernær service barberes

HK/Kommunal-formanden hæfter sig især ved, at mange kommuner budgetterer med nye, voldsomme besparelser på den administrationskonto, der igennem de senere år allerede er blevet barberet med mere end en milliard kroner.

- At skære yderligere i den varme, borgernære service, som administrationskontiene jo dækker over, giver ikke meget mening. For det er værd at huske, at langt hovedparten af det arbejde, der kaldes administrativt, har at gøre med meget jordnære ydelser som miljøgodkendelser, fødevarekontrol, sociale ydelser, jobindsats, tandpleje og udsatte børn. Udsultes dette område yderligere, kan det ikke undgå at få alvorlige konsekvenser for såvel borgere som virksomheder, fastslår Bodil Otto og fortsætter:

- En effektiv administration er forudsætningen for, at vores velfærdssamfund kan hænge sammen. I en tid med færre midler til velfærdsopgaverne er en smart offentlig forvaltning en stor del af løsningen. En ny opgørelse fra Verdensbanken viser, at Danmark ligger på en førsteplads i verden, når det gælder god og effektiv offentlig administration, så vi spilder ikke tiden i det offentlige.

Bodil Otto opfordrer derfor kommunalpolitikerne til at tænke sig overordentligt godt om, inden de udmønter rammebesparelserne i den virkelige verden.

Kommunal Arbejdsmarked Politik