3000 nye akutjob i kommunerne og 800 i regionerne

24. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Regeringen har indgået en aftale med KL, Danske Regioner og Dansk Arbejdsgiverforening om oprettelse af særlige jobs til de arbejdsløse, der står til at miste deres dagpenge fra årsskiftet. Aftalen betyder, at der i løbet af kort tid skal skaffes 3000 akutjobs i kommunerne og 800 i regionerne.

I løbet af de kommende otte måneder skal der oprettes 3000 særlige akutjobs i kommunerne og 800 i regionerne. Jobbene er målrettet de ledige, der er i fare for at miste deres dagpenge i løbet af perioden. Det fremgår af en ny aftale, som regeringen indgik med KL, Danske Regioner og Dansk Arbejdsgiverforening. Ud over jobbene i kommuner og regioner skal der også oprettes akutjobs i staten og hos private arbejdsgivere. I alt 12.500 nye jobs.

Samtidig laves en lov, som gør det muligt for de offentlige arbejdsgivere at give de ledige i risikogruppen fortrinsadgang til jobbene.

Jobs skal redde udfaldstruede

Aftalen er midlertidig og løber frem til 1. juli 2013. Meningen er, at de mange nye jobs skal sørge for, at de ledige, der står til at miste dagpengene, får en chance for at komme i arbejde, siger finansminister Bjarne Coridon (S).

De nye akutjobs er på almindelige løn- og arbejdsvilkår og skal minimum have en varighed på tre måneder. Når de nye jobs slås op skal det ifølge aftalen i jobopslaget tydeligt fremgå, at målgruppen er de udfaldstruede.

Der vil allerede inden jul blive afholdt kickstart-møder med jobcenterchefer og personalechefer i kommunerne med fokus på, hvordan man griber opgaven an. For regionernes vedkommende vil måltallet for de 800 blive fastsat ved kvoter mellem regionerne.

Mange uafklarede spørgsmål

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto siger, at det er rigtigt set at gribe fat i arbejdsgiverne for at finde en løsning på det store problem med de mange tusinde mennesker, der i foråret 2013 står til at miste dagpengene. Men der resterer mange uafklarede spørgsmål.

- Det er afgørende vigtigt for os, at vi ikke med den nye aftale kommer til at skubbe nyudlærte elever og nyuddannede bachelorer ud. Det ønsker vi en sikkerhed for. Samtidig ønsker vi at stille krav til oplæring af de mennesker, der ansættes i de nye akutjob, sådan at det bliver en succes, og vi fastholder dem på arbejdsmarkedet, så vi ikke risikerer, at de efter tre måneder er uden arbejde igen, siger Bodil Otto.

Hun fremhæver også, at det er en helt afgørende forudsætning for, at den nye aftale bliver en succes, at man på alle arbejdspladser får involveret den lokale tillidsrepræsentant i ansættelsen af de nye.

- Tillidsrepræsentanten er simpelthen nøglen til succes, siger Bodil Otto.

Aftalen løser ikke alle problemer

Formanden for HK/Kommunal er overbevist om, at den nye aftale ikke løser alle problemer på dagpengeområdet.

- Det må ikke blive en sovepude, og vi vil løbende holde øje med udviklingen, ligesom vi opfordrer regeringen til at gøre det samme, siger formanden, der i øvrigt kvitterer for, at regeringen også har fået de private arbejdsgivere med i aftalen, samt at de nye jobs er på almindelige løn- og arbejdsvilkår.

I alt ca. 20.000 mennesker står til at miste dagpengene i løbet af 2013 - heriblandt er 800 af HK/Kommunals medlemmer.

Kommunal Dagpenge Ansættelse Politik Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK