Jobcentre skal ændre kurs for socialt udsatte

24. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Et opgør med silotænkningen i de kommunale forvaltninger skal give nye muligheder til de svageste kontanthjælpsmodtagere, varsler beskæftigelsesministeren. HK/Kommunal betegner udspillet som befriende.

Kommunernes jobcentre og socialforvaltninger skal i langt højere grad koordinere deres indsats for de svageste kontanthjælpsmodtagere. Det mener Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), der vil gøre op med silotænkning i de kommunale forvaltninger, så der fremover er én klar plan for hver enkelt af de svage kontanthjælpsmodtagere.

Kastebold

Mette Frederiksens udmelding kommer i kølvandet på en ny evaluering fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, der konkluderer, at beskæftigelsesindsatsen for de svageste kontanthjælpsmodtagere halter gevaldigt. Socialt udsatte borgere ender ofte som kastebold mellem de kommunale forvaltninger, der ikke kan finde ud af at samarbejde om den enkelte, lyder det i evalueringen.

Den meget siloopdelte forvaltning kan ifølge beskæftigelsesministeren ikke bruges, når borgere har problemer, der går på tværs.

- Vi bliver nødt til at kunne se på det hele menneske. Det er systemet ikke indrettet til i dag. Beskæftigelsesindsatsen skal ikke kun være for dem, som kan selv, har en uddannelse og et godt netværk, siger Mette Frederiksen til Altinget.dk.

Opgør med kassetænkning

I HK/Kommunal er næstformand Mads Samsing tilfreds med, at ministeren agter at gøre op med, hvad han kalder mange års rigid kassetænkning.

- Hidtil har lovgivningen forhindret jobcentrenes medarbejdere at tænke den sociale indsats ind i et sammenhængende forløb. Jeg synes, det er befriende, at ministeren nu vil gøre op med den praksis, for på jobcentrene er der mange borgere, der har andre problemer end lige arbejdsløshed, siger Mads Samsing.

Mads Samsing peger dog på, at beskæftigelsesministerens plan kan blive udfordret, fordi regeringen med sine seneste udspil på beskæftigelsesområdet har nedprioriteret aktiveringsindsatsen. Det vil ifølge næstformanden netop gå ud over de svageste ledige.

Færre regler

Endeligt advarer Mads Samsing mod evalueringens anbefaling om, at der ligesom i den øvrige beskæftigelsesindsats bliver indført tidsfrister og andre proceskrav i indsatsen overfor de svageste kontanthjælpsmodtagere.

- På jobcentrene er man i forvejen hæmmet af en masse rigide regler, detailstyring og snærende kontrolmekanismer, der forhindrer medarbejderne i at benytte de værktøjer, der giver mening i forhold til den enkelte ledige. Flere procesregler er absolut ikke vejen frem, lyder det fra Mads Samsing.

Kommunal Ledig Politik Jura Jobsøgning

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK