Konference sætter fokus på kvalitet på sygehusene

24. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  DL

Kreativitet og lokalt engagement på sygehusene er lægesekretær-formandens bud på en vej til mere kvalitet på sygehusene til gavn for patienterne. En række faglige organisationer var i går vært for en konference, hvor det blev diskuteret, hvordan man kan få mere fokus på kvalitet og faglighed på sygehusene og mindre på økonomi.

Hvordan kan vi styre sygehusene, så det hele ikke handler om økonomi, og patienterne oplever mere kvalitet?

Det var emnet for en konference i går, hvor en række faglige organisationer havde inviteret politikere, blandt andet sundhedsminister Astrid Krag, forskere, sygehusledelser og patientorganisationer til at debattere emnet.

Soile Friis, lægesekretærernes formand, har ordet i paneldebatten

Lægesekretærernes formand, Soile Friis, som var med til konferencen og en del af paneldebatten, er glad for, at der med konferencen blev sat fokus på, hvordan sygehusene kan agere og udvikle sig i sparetider:

- Økonomien er stram, og der er krav om, at vi skal levere mere med de samme ressourcer. For eksempel skal sygehusene i 2013 øge deres produktivitet med to procent for de samme midler. Samtidig stiger priserne på medicin og behandlinger. Vi er tvunget til at tænke kreativt, så det skrumpende økonomiske råderum ikke går ud over patienterne, siger Soile Friis.

Lægesekretærerne er en del af løsningen

Første indlæg på konferencen var af direktør og professor på KORA, Jes Søgaard, som havde fokus på de aktuelle udfordringer i sygehusvæsenet, og hvordan de enkelte faggrupper kan bidrage til mere kvalitet. Her nævnte han, til Soile Friis' glæde, at han ser lægesekretærerne som en gruppe, der skal bruges mere til koordinering og registrering.

- "De rette kompetencer til opgaverne" er netop en af lægesekretærernes mærkesager, så jeg var selvfølgelig rigtig glad over, at Jes Søgaard kom med den udmelding. Vi mener nemlig, at lægesekretærerne skal tage sig af at administrere, koordinere og registrere; sygeplejersker skal pleje og lægerne behandle, siger Soile Friis.

Sundhedsministeren foreslår diagnosegaranti

Sundhedsminister Astrid Krags bud på mere kvalitet er at indføre en diagnosegaranti. Et tiltag som Soile Friis bakker op om.

- Jeg synes sundhedsministerens forslag om diagnosegaranti giver rigtig god mening, og jeg kan kun bakke op om forslag, der forbedrer kvaliteten for patienterne. Og diagnosegaranti kan også være en anledning til, at vi på sygehusene begynder at arbejde mere tværfagligt, da det vil være nødvendigt, hvis patienterne skal udredes hurtigere, fastslår Soile Friis.

Arbejdsgange skal trimmes

Sundhedsministeren berørte også afbureaukratisering som et indsatsområde og opfordrede til, at medarbejderne på sygehusene sender hende en personlig mail, hvis de støder på uhensigtsmæssige eller overflødige arbejdsgange.

- Det er en sympatisk opfordring, som sundhedsministeren kom med, men jeg mener, man skal tage ansvar for dårlige arbejdsgange lokalt og ikke blot sende en mail til Astrid Krag, med mindre der er tale om noget, der kræver lovændringer eller koster liv, pointerer Soile Friis.

I det hele taget er det vigtigt, at alle medarbejdergrupper tager ansvar for at bringe bureaukrati og uhensigtsmæssige arbejdsgange frem i lyset.

- Kvalitet og positive forandringer kræver, at vi som medarbejdere selv tager et ansvar, men lige så vigtigt er det, at vi har gode ledelser, der tager tingene videre i systemet og tager ansvar for at gennemføre ændringer.

Organisationerne bag konferencen på Nationalmuseet den 22. oktober var HK/Kommunal, som organiserer lægesekretærerne, samt Sundhedskartellet, FOA, Yngre Læger og Overlægeforeningen.

Kommunal Arrangementer Kompetencer Karriereudvikling