Overenskomster brandes i mega-kampagne

24. oktober 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Hele fagbevægelsen går nu i offensiven med en storstilet tre-årig kampagne, der skal forklare alle danskere, hvad en overenskomst er. Rigtige overenskomster er alfa og omega for, at den enkelte lønmodtager oplever tryghed og stabilitet i hverdagen, mener HK/Kommunal.

Syv ud af ti lønmodtagere i Danmark tror, at det er politikerne på Christiansborg, som fastsætter mindstelønnen gennem lovgivning. Og bare halvdelen af LO-forbundenes egne medlemmer er klar over, at det er deres fagforening, der sikrer dem nogle fornuftige løn- og arbejdsforhold gennem en rigtig overenskomst.

Mange danskere kender med andre ord ikke overenskomsternes betydning for hverken den enkelte lønmodtager eller for samfundsøkonomien som sådan. Det gælder især de 20-40 årige, viser undersøgelser.

I en ny, stor OK-kampagne tager LO-forbundene nu denne udfordring op gennem en tre år lang oplysningsindsats, der skal øge befolkningens kendskab til, hvad en overenskomst er og øge opbakningen til de fagforeninger, der sikrer overenskomsterne.

Gavner samfundsøkonomien

I HK/Kommunal giver formand, Bodil Otto, sin fulde støtte til kampagnen, der går i luften mandag den 5. november. Hun slår fast, at rigtige overenskomster er forudsætningen for, at den enkelte lønmodtager oplever tryghed og sikkerhed på såvel arbejdspladsen som i familien.

- Rigtige overenskomster sikrer ikke alene løn, ferie, pensioner, barsel, uddannelse og meget mere for den enkelte lønmodtager. Nej, overenskomstsystemet understøtter også hele samfundets økonomi og sammenhængskraft. Jeg tror, der er en ganske god grund til, at Danmark med velfungerende og fleksible aftaler på arbejdsmarkedet er et af de lande, der har klaret sig bedst gennem den økonomiske krise, siger Bodil Otto.

Diktater og gule løsninger

At arbejdsmarkedet i Danmark er reguleret af lønmodtagere og arbejdsgivere, der sammen aftaler vilkårene, uden at regeringen blander sig, forpligter ifølge Bodil Otto begge parter i en på én gang stabiliserende og fleksibel samfundsmodel.

- Det siger vel også en hel del, at politikere og eksperter fra mange lande overvejer at kopiere vores overenskomstmodel, hvor lønmodtagerne har direkte indflydelse på deres løn- og arbejdsvilkår. Alternativerne til rigtige overenskomster er politisk fastsatte diktater eller gule løsninger, hvor arbejdsgiverne køber arbejdskraft af lavestbydende, fastslår Bodil Otto, der opfordrer alle til at bidrage til OK-kampagnens succés.

Oplysningsindsatsen om overenskomster og rigtige fagforeninger vil foregå gennem dialog på arbejdspladserne, gade-aktiviteter, annoncer og radio-spots. Et OK-mærke med den grønne OK-smiley er det samlende i indsatsen.

Kommunal Overenskomst Arrangementer