Akutjob forringer nyuddannedes jobchancer i staten

25. oktober 2012  |  HK Stat  |

Statens arbejdspladser skal levere 1.200 af de i alt 12.500 akutjob til arbejdsløse, som uden et nyt job risikerer at miste retten til dagpenge fra nytår. Den forpligtelse vil forringe nyuddannede og nyligt fyredes mulighed for at få fodfæste i staten, advarer HK/Stats formand.

Både godt og skidt. Sådan har formanden for statens HK’ere det med de nye akutjob, som regeringen lancerede i går, 24. oktober:

»Akutpakken kan blive en konkret hjælp til de arbejdsløse, som er er på vej til at miste deres dagpenge og risikerer at måtte gå fra hus og hjem. På den måde er pakken et velkomment plaster på såret oven på halveringen af dagpengeperioden. Men på de statslige arbejdspladser bliver ordningen desværre noget af en udfordring, fordi vi lever med stadige nedskæringer,« siger Rita Bundgaard.

»Det er ikke i staten, der for tiden bliver skabt nye job. Tværtimod bliver der færre og færre job som følge af både den tidligere og den nuværende regerings nedskæringer. Derfor er der ikke mange af de såkaldte jobåbninger på statens arbejdspladser. Hvis staten skal levere stillinger til de ledige i målgruppen for akutpakken, vil det forringe mulighederne for de nyuddannede og for de nyligt opsagte, som ofte bruges i vikariater og korte ansættelser. Disse medlemmer kommer til at opleve, at andre måske kommer forrest, når der endelig er en ledig stilling,« siger Rita Bundgaard.

I aftalen om akutjob er det understreget, at nogle nedskæringsramte institutioner kan få svært ved at levere de ønskede job.

Akutjob er for arbejdsløse, der i perioden 1. oktober 2012 til 1. april 2013 har tre måneder eller mindre tilbage af dagpengeperioden, samt personer, der frem til 1. juli 2013 opbruger den samlede dagpengeperiode og fortsat er ledige.

Ordningen præmierer arbejdsgivere, der ansætter og beskæftiger en eller flere af de arbejdsløse, som ellers ville miste dagpengeretten. Ledige job vil blive annonceret på en særlig hjemmeside.

Stat Dagpenge Ledig Arbejdsmarked Job og uddannelse