Arbejdsmiljørepræsentant: HK’s kurser giver indsigt og inspiration

25. oktober 2012  |  HK Stat  |

Ulla Birk Henriksen skriver: HK’s kurser og fyraftensmøder giver inspiration til det daglige arbejdsmiljøarbejde, både fagligt og personligt.

Alle kurser og fyraftensmøder er en god blanding af fakta/lovgivning og deltagernes egne erfaringer.

Det er altid rart at høre, hvordan andre løser problemerne på deres arbejdspladser, og man kan altid komme med egne erfaringer og høre hvad andre synes, om det man går og laver. Det viser sig jo ofte, at det er de samme ting vi ’slås’ med til daglig som arbejdsmiljørepræsentanter, hvad enten man er ansat på kontor eller som jeg i et laboratorium.

Jeg har i år deltaget i tre fyraftensmøder og i ét HK-kursus: Bisidder – et kursus både for TR og AmR. Kurset er på to dage og giver et godt indblik i de roller, man kan have som bisidder, ved fx samarbejdsproblemer og sygefraværssamtaler.

Især var det meget spændende at høre om lytte- og spørgeteknik, hvor du selv har en meget stor indflydelse på at fremme den gode dialog mennesker imellem.

At være åben for andres mening og ikke selv bryde ind med svar på de spørgsmål, du selv stiller. Ved at stille de rigtige spørgsmål på den rigtige måde får du ofte en meget mere uddybende forklaring og dermed en bedre forståelse for andres problemer, og dermed kan du bedre hjælpe dem.

Fyraftensmøderne har handlet om tiden efter den nye arbejdsmiljølov, mobning og om kommunikation. Alle tre emner har været spændende.

Mobningstemaet har i flere år været en del af HK’s fyraftensmøder, på opfordring fra deltagerne ved de første møder tilbage i 2008. De oplægsholdere, HK bruger, har været supergode, det har været folk fra ’Specular’ og Videncenter for Arbejdsmiljø.

På de lokale arbejdspladser kan man jo også selv kontakte de pågældende firmaer, de kommer gerne ud og laver relevante oplæg på DIN arbejdsplads, hvis der er et særligt emne, der optager jer.

Du går altid fra HK’s kurser og fyraftensmøder med noget godt i bagagen, både personligt og fagligt – uanset om du er TR, AmR eller ’bare’ et interesseret medlem, der ønsker at blive klogere.

Center for Arbejdsliv & Læring holder kurser flere steder i landet om arbejdsmiljø-emner som fx konflikthåndtering, stress, mindfulness, trivsel og anerkendende APV. Se hvad, hvor og hvornår på her

Stat Arbejdsmiljø Kurser