Kære arbejdsmiljørepræsentant – brug din ret til uddannelse!

25. oktober 2012  |  HK Stat  |

Mange arbejdsmiljørepræsentanter får ikke den uddannelse, de har ret og pligt til, viser en undersøgelse blandt HK’s medlemmer. HK/Stat minder arbejdsgiverne om, at de skal huske at tilbyde medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen (AMO) uddannelse – og opfordrer arbejdsmiljørepræsentanterne til at tage imod tilbuddet.

Alle nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter (AmR) skal på et tredages lovpligtigt kursus, hvor de bliver klædt på til hvervet.

Men hver fjerde af de statsansatte AmR’er, der har svaret på HK’s spørgeskema, har ikke deltaget i dette obligatoriske kursus.

Ifølge loven om arbejdsmiljøorganisationer, som blev revideret i 2010, skal AmR’erne derudover – inden der er gået et år – tilbydes to dages supplerende uddannelse plus – hvert efterfølgende år – halvanden dags yderligere kurser inden for arbejdsmiljøfeltet.

Det kan fx være om stress, indeklima, konflikthåndtering eller social kapital. Men kun hver tredje statsansatte AmR er blevet tilbudt de to dages supplerende uddannelse, og af dem har kun halvdelen taget mod tilbuddet.

Den årlige halvanden dags uddannelse har lidt flere – cirka halvdelen – fået tilbudt. Men kun godt halvdelen af disse har deltaget.

En kompetenceplan for arbejdsmiljøorganisationen – som også er et krav i loven – har kun ti procent fået lavet.

Det ærgrer næstformand i HK/Stat Peter Raben, at langt fra alle statslige arbejdspladser overholder loven:

»Forudsætningen for at kunne fungere som AmR er, at man har taget grunduddannelsen på tre dage. Den er simpelt hen lovpligtig, og derfor skal arbejdsgiveren tilbyde den til nyvalgte. Det er bekymrende, at det tilsyneladende i alt for mange tilfælde ikke sker. Så må man som nyvalgt AmR skubbe til arbejdsgiveren og sørge for at komme af sted, og det bør så i øvrigt gælde alle medlemmer af arbejdsmiljøudvalget.«

Det har du pligt og ret til som AmR

• Tre dages lovpligtigt kursus (som LO og FTF står bag)
  • To dages supplerende uddannelse. Arbejdspladsen kan selv arrangere denne uddannelse (hvilket store organisationer tit gør) eller sende sine AmR’er på kursus hos en ekstern udbyder, fx Center for Arbejdsliv & Læring på LO-skolen i Helsingør.
  • Halvanden dags supplerende uddannelse hvert år.

Lov om arbejdsmiljøorganisationer

• Organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet er nu op til de enkelte arbejdspladser. Tidligere var der deltaljerede krav, fx til antallet af medlemmer i rbejdsmiljøorganisationen, AMO.
  • AMO skal have en årlig drøftelse, hvor mødefrekvensen aftales. Den gamle lov fastsatte fire årlige møder.
  • Der er kun tre dages obligatorisk uddannelse mod fem dage i den gamle lov. Til gengæld giver den nye lov ret til løbende supplerende uddannelse. Den lovpligtige uddannelse skal tages inden for tre måneder efter, at AmR er valgt til hvervet.
  • Arbejdstilsynet tjekker kun, om arbejdspladserne holder den årlige drøftelse, ikke om medlemmerne af AMO kommer på den lovpligtige uddannelse.
Kilde: HK's undersøgelse om konsekvenserne af den nye lov om arbejdsmiljøorganisationer (som trådte i kraft i oktober 2010). 930 arbejdsmiljørepræsentanter, heraf 137 statsansatte, har svaret. Svarprocenten var ca. 40.

Stat Jura Uddannelse Kurser Arbejdsmiljø