Kampagne: Er du OK?

25. oktober 2012  |  HK Stat  |

LO og de tilsluttede forbund vil lære unge medlemmer og ikke-medlemmer om overenskomster og rigtige fagforeninger.

Ved du, at vigtige størrelser som din løn og dit pensionsbidrag er resultatet af forhandlinger mellem arbejdsgiver og fagforeninger?

Og kender du forskellen på en såkaldt gul fagforening og en rigtig fagforening?

Hvis du svarer ja, er du nok kommet over din første ungdom. Undersøgelser viser nemlig, at 20-40-årige ved langt mindre end deres ældre kolleger om, hvad en overenskomst er. Og hvem der laver den – nemlig de faglige organisationer og arbejdsgiverne.

Tror politikerne afgør lønnen

Faktisk tror syv ud af ti lønmodtagere, at det er politikerne på Christiansborg, der fastsætter mindstelønnen gennem lovgivning. Kun halvdelen af LO’s egne medlemmer er klar over, at det er deres fagforening, som sikrer en rigtig overenskomst.

Den mangel på viden blandt yngre medlemmer og ikke-medlemmer vil LO og LO-forbundene – fx HK og FOA – nu rette op på. Først i november starter en treårig indsats, der skal oplyse navnlig de yngre årgange om, hvordan arbejdsmarkedet hænger sammen, og hvor goder som fx en rimelig hyre og løn under barsel kommer fra.

Udover at gøre folk klogere er det målet at øge opbakningen til de fagforeninger, der indgår og sikrer overenskomsterne.

Oplysningsindsatsen er drevet af forbundene. Fx vil HK/Stat gøre opmærksom på kampagnen, når vi i HK Statbladet, på Facebook og på vores hjemmeside omtaler fornyelsen af overenskomsterne i staten til vinter.

Facts om overenskomsterne og fagforeninger, der forhandler dem, vil blive præsenteret på kongresser, møder med tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, på arbejdspladsbesøg, i annoncer og i radioreklamer.

Dansk model i fare

Baggrunden for den langvarige oplysningsindsats er, at grundlaget for den såkaldte danske model er truet af faldende medlemstal i LO-forbundene og af, at færre end tidligere er dækket af en overenskomst.

Problemet er, at overenskomster ikke overlever af sig selv. Kun engagerede tillidsrepræsentanter på arbejdspladserne og medlemmerne i de enkelte fagforeninger kan udvikle overenskomsterne og sikre, at den enkelte lønmodtager faktisk får den løn og de muligheder, som ligger i overenskomsterne, lyder logikken.

Kampagnen fremhæver tre gode grunde til, at flere skal have rigtige overenskomster og være med i rigtige fagforeninger: Jo flere lønmodtagere, der er omfattet af overenskomsten for deres fag og branche, jo stærkere står den enkelte.

Når en overenskomst dækker mange virksomheder i en branche, sikrer det fair konkurrence for den enkelte arbejdsgiver. Kun gennem fagforeningen har den enkelte indflydelse på sin overenskomst.

Beslutningen om at sætte fokus på fagbevægelsens kerneprodukt traf LO’s kongres i efteråret 2011. LO med formand Harald Børsting i spidsen skyder indsatsen i gang med annoncer i flere medier, på busser osv. fra den 5. november og to uger frem.

Stat Overenskomst Arbejdsmarked