Grænsehandel skaber arbejdsløshed

26. oktober 2012  |  HK Handel  |

Ny rapport viser stigning i grænsehandlen. HK HANDEL opfordrer til forhandlinger.

Den nye skatteminister, Holger K. Nielsen, har i dag offentliggjort en længe ventet analyse af danskernes grænsehandel. HK HANDEL har været stærke fortalere for at rulle de indførte sukker og fedtafgifter tilbage, da vores egne beregninger viser, at det vil betyde en kraftig stigning i grænsehandlen med jobtab til følge.

- Det er godt, at Skatteministeriet endelig er kommet med den længe ventede status for grænsehandlen, siger Jørgen Hoppe, formand for HK HANDEL og fortsætter:

- Jeg vil ikke deltage i den herskende talkrig om grænsehandlens omfang, eller om grænsehandlen mest er den gamle regering eller den nye regerings skyld. Jeg vil hellere snakke om, hvad vi kan gøre ved det.

Rapporten viser, at I løbet af krisen er grænsehandlens relative betydning også stille og roligt kravlet i vejret og udgør nu over 1,5 procent af det samlede privatforbrug. Tallene vidner om, at de seneste afgifter har øget grænsehandlen i varekategorier, der traditionelt ikke er blevet handlet over grænsen, og det lider dagligvarebutikkerne i grænsehandelsområderne nu under.

- Jeg er ikke naiv. Vi kan ikke afskaffe grænsehandlen og det skal vi da heller ikke. Jeg konstaterer bare, at danskerne køber helt almindelige dagligvarer i Tyskland, som de lige så godt kunne købe i Danmark. Det betyder, at vi mister omsætning i butikkerne og dermed også i engrosleddet. Og når de mister omsætning – så taber vi arbejdspladser. Så lad os nu sætte os om bordet – politikerne og branchen og tage en sober diskussion, siger Jørgen Hoppe.

HK HANDEL vil bl.a. påpege over for ministeren og Folketinget, at rapporten slet ikke indeholder oplysninger om, hvor mange jobs dansk erhvervsliv mister på grund af det høje danske afgiftsniveau Nye tal viser, at grænsehandelen har haft meget negative konsekvenser for dagligvarebutikker i Sønderjylland, hvor næsten hver 10. butik har måttet dreje nøglen om inden for de seneste 3 år. Det er markant flere end antallet af lukninger på landsplan.

- Det er drønærgerligt i en krisetid, hvor vi oplever butiksdød og afskedigelser. Senest lukningen af Føtex i Fredensborg og Næstved. Vi skal bruge alle de instrumenter vi har til at få bugt med ledigheden; kickstarte økonomien, etablere akutjobs, nedbringe grænsehandlen og alle andre gode forslag., siger Jørgen Hoppe.

Af: Peter James Stark

Handel