Statsforvaltningen: Alle HK'ere på Falster forflyttes

26. oktober 2012  |  HK Stat  |

Spareplanen for Statsforvaltningen Sjælland vil ikke alene ramme borgerne med ringere service og mere transporttid. Den låser også HK-medarbejderne på Falster fast i en situation, hvor de trods usælgelige huse enten må flytte eller stå uden job i en region, hvor jobbene ikke findes.

»Det var chokerende. Vi havde forestillet os, at der skulle ske noget, men slet ikke at det ville være så drastisk.«

Det siger HK-tillidsrepræsentant Anette Stang-Pedersen fra Statsforvaltningen Sjælland om den spareplan, medarbejderne fik præsenteret ved et hasteindkaldt orienteringsmøde i arbejdspladsens kantine den 25. oktober klokken 12:30. Ifølge planen skal antallet af årsværk reduceres fra 109 til 51. Det betyder, at hele HK-gruppen skal flyttes til enten Ringkøbing, Bornholm eller Aabenraa. Og at hovedkontoret i Nykøbing Falster fremover kun vil være bemandet med jurister.

For Anette Stang-Pedersen og mange af hendes kolleger bliver konsekvensen, at de for at kunne flytte skal sætte deres huse til salg. Huse der formentlig er usælgelige, fordi de ligger på Falster.

En situation, hun forudser, vil føre til, at personalet flygter fra statsforvaltningen, hvis de ellers har noget at flygte til.

»For mange vil det at skulle flyttes forekomme så umuligt, at det i praksis er at betragte som at være blevet sagt op. Til arbejdsløshed. For der er ingen nye job at få her.«

Risiko for tab af kompetencer

Også for borgerne forudser Anette Stang-Pedersen konsekvenser.

»Bor man på Sjælland og skal skilles, have afklaret bidrag, forældremyndighed eller samvær, vil mange få længere transporttid til de enkelte møder, som enten vil foregå i København eller Nykøbing Falster, når afdelingen i Ringsted lukker.« Men ikke nok med det, fortsætter hun: »De forskellige teams, der indtil nu har taget sig af de enkelte områder, skilsmisse, bidrag osv., var dog til stede under samme tag, så borgerne oplevede, der var sammenhæng. Nu vil de opleve at skulle søge om børnebidrag i den ene ende af landet, når de er til samværsmøde i den anden.«

Hendes håb er, at man i forbindelse med sammenlægningerne fra central side vil indtænke erfaringerne fra et pilotprojekt, Statsforvaltningen Sjælland har kørt med digital sagsbehandling.

»Jeg håber, at man vil bruge erfaringerne herfra og hurtigt få afklaret, om nogle af HK’ernes opgaver kan løses fra hjemmearbejdspladser, så man fx kun behøver køre her fra til Ringkøbing en gang om ugen. Men det kræver hurtig handling. Ellers vil der ske en personaleflugt til skade for statsforvaltningerne, som så vil miste en stor del af kompetencerne.«

Stat Arbejdsmarked Politik Kompetencer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK