Statsforvaltninger: Forflyttelser og fyringer forude

26. oktober 2012  |  HK Stat  |

Regeringen vil omstrukturere, centralisere og beskære statsforvaltningerne. Medarbejderne er vrede over, at de ikke er blevet inddraget. De fik pludselig – gennem pressen – at vide, at deres arbejdsplads skal nedlægges, eller deres opgaver flyttes. Hver syvende stilling skal skæres væk over de næste fire år.

Økonomi- og Indenrigsministeriet fremlagde 25. oktober et udspil til finanslovsforhandlingerne om statsforvaltningerne. Ifølge planen skal der skæres 95 årsværk – oveni de 84 årsværk, der allerede er skåret på området siden 2008. I dag har statsforvaltningerne 695 ansatte. Antallet skal ned på 600 over de næste fire år. Cirka hver syvende medarbejder skal altså fyres eller fratræde på anden vis.

Administrationen skal samles i Aabenraa, et callcenter skal oprettes på Bornholm, i Ringkøbing skal der være en fælles journaliseringsenhed, og statsforvaltningernes afdelinger i Ringsted og Ribe skal lukkes. Flere hundrede medarbejdere skal forflyttes. Fx skal alle HK’ere i Nykøbing Falster formentlig forflyttes.

Behandlingen af klager fra borgere, der i dag varetages af Beskæftigelsesankenævnene og De Sociale Nævn, bliver overført til Ankestyrelsen. Det vil sige, at der fremover kun bliver én klageinstans.

Bekymring for borgerne

Ministeriet mener, at planen vil forbedre retssikkerheden for borgerne og sikre en ensartet sagsbehandling og kortere sagsbehandlingstid. Men det tvivler formand for HK/Stat Rita Bundgaard på. Tværtimod vil færre medarbejdere føre til ringere service, forudser hun:

»Jeg er meget bekymret for, om den her spareøvelse får konsekvenser for i forvejen sårbare borgere. Vi skal ikke glemme, at statsforvaltningerne tager sig af vigtige sager for borgerne, fx forældremyndighed, samvær, skilsmisse, separation, adoption – og i øvrigt håndterer vigtige klager fra borgerne. Der er allerede skåret næsten 100 stillinger på området. Og nu skal der skæres yderligere 100. Det er ikke acceptabelt. Jeg har også bemærket, at handicaporganisationer og andre organisationer er meget bekymrede for retssikkerheden, når man vil fjerne statsforvaltningerne i klagerækkefølgen.«

Hvor blev tilliden af?

Flere tillidsrepræsentanter udtrykker i Politiken 26. oktober frustration over, at de ikke er blevet hørt. Selv ikke direktørerne for statsforvaltningerne har fået lejlighed til at give deres besyv med, inden planen fra regeringen blev offentliggjort.

Rita Bundgaard konstaterer, at forløbet står i skærende kontrast til regeringens egne ord om tillid til og inddragelse af de ansatte, som også HK/Stat slår til lyd for:

»Det er stærkt bekymrende, at processen ser ud til at have været meget topstyret og uden inddragelse af medarbejderne. Regeringen og Margrethe Vestager har planer om en ambitiøs moderniseringsreform med fokus på tillid, afbureaukratisering, faglighed og ledelse. Det harmonerer ikke med tilgangen til denne proces, hvor medarbejdernes synspunkter og nyttige viden ikke er inddraget. Ikke engang de lokale direktører har været involveret i processen. Det duer ikke, og det skal gøres bedre. Vi vil følge det videre arbejde med omstruktureringen, og vi forventer, at samarbejdsudvalgene og tillidsrepræsentanterne inddrages og får indflydelse på beslutningerne.«

Mandag den 29. oktober mødes en faglig sekretær fra HK/Stat med alle tillidsrepræsentanterne ved statsforvaltningerne for at vurdere nedskæringsplanerne.

Læs mere om regeringens forslag i notatet fra Økonomi- og Indenrigsministeriet

Stat Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK