Dagpengereform

01. november 2012  |  Østjylland

748 tillidsvalgte fra Østjylland kræver ændring af dagpengereform

Aftalen om akutjob er ikke tilstrækkelig for LO-fagforeningerne i Aarhus. Mange ledige risikerer fortsat at miste retten til dagpenge, og derfor fastholdes kravet om forkortelse af optjeningsperioden og forlængelse af dagpengeperioden.

Fagbevægelsen i Aarhus indrykker torsdag annoncer i flere aviser med underskrifter fra 748 LO-tillidsvalgte i Aarhus-området. Underskriverne opfordrer de østjyske folketingsmedlemmer til at arbejde for ændringer i VKO’s dagpengereform, der træder i kraft fra 1. januar. Reformen betyder, at dagpengeperioden halveres til to år, og at optjeningsperioden fordobles til et år.

114 tillidsvalgte i HK Kommunal Østjylland har tilsluttet sig opfordringen. Formanden Hans-Henrik Hansen, der er en af initiativtagerne til underskriftsindsamlingen, mener, at både Akutpakken og Akutjobaftalen er gode men ikke gode nok. Han begrunder det med, at opsvinget lader vente på sig. Derfor er der fortsat udsigt til arbejdsløshed.

Hans-Henrik Hansen pointerer, at mange langtidsledige også fremover kommer i risiko for at miste retten til dagpenge:

- Intentionerne i den seneste Akutjobaftale om aktuelt at finde 12.500 job til langtidsledige er gode. Men dels er aftalen ikke forpligtigende, hvorfor det er umuligt at forudse, hvor mange job der i realiteten vil blive tale om. Dels er den ikke permanent. Aftalen gælder kun frem til sommeren 2013.

- En stor del af de kolleger, der falder ud af dagpengesystemet, vil ikke kunne få kontanthjælp og står dermed helt uden indkomst, fordi de har en ægtefælle i arbejde, eller fordi de for eksempel bor i eget hus. Derfor må vi uanset de aktuelle initiativer fortsat kræve ændringer af dagpengereformen til gavn for de arbejdsløse og for trygheden på arbejdsmarkedet, slutter Hans-Henrik Hansen.

Annoncen offentliggøres torsdag i helsidesannoncer i Aarhus Stiftstidende, JP Aarhus og MetroXpress.

Dagpenge Ledig