Tillidsreform

01. november 2012  |  Østjylland

Reformen der blev væk

Ineffektivitet og ressourcespild bør afløses af øget produktivitet gennem anerkendelse og indflydelse. Det kan kun gå for langsomt. Men regeringens tillidsreform lader vente på sig.

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

De seneste 10-15 år er den offentlige forvaltning forandret. Der er sket en centralisering af kompetence, autoritet og myndighed. Idealbilledet af en offentlig ansat som en uegennyttig forvalter af fællesskabets interesser har måttet vige for et billede af en velfærdsproducent, som holdes i gang af kontrolmekanismer, incitamenter og belønninger.

Politikerne har haft en tro på, at forandringen ville give borgeren den rette hjælp. I stedet er resultatet blevet ineffektivitet og ressourcespild.

Det var derfor godt, at en tillidsreform fik plads i regeringsgrundlaget. Meningen var, at den skulle inddrages i trepartsforhandlingerne, som regeringen dog sidenhen aflyste. Siden da, er der ikke sket noget. Heller ikke i regeringens lovprogram for indeværende folketingsår lægges der op til nye initiativer.

En skam, for behovet for en tillidsreform er ikke blevet mindre. For megen praksis i kommuner og regioner hænger stadig fast i ledelsesformer og styringsmekanismer, der umyndiggør og instrumentaliserer medarbejderne.

Umyndiggørelsen betyder, at de ansattes almene og faglige kompetencer kun udnyttes i ringe grad. Det offentlige vil kunne opnå en markant produktivitetsforøgelse, hvis medarbejderne fik den myndighed, de er uddannede til at varetage. Men det vil kræve, at de følte anerkendelse og fik indflydelse. Reel indflydelse er den helt afgørende produktivitetsfaktor, fordi man dermed også påtager sig et større personligt og kollektivt ansvar og engagement.

En særskilt målsætning med en tillidsreform må være at give de offentlige medarbejdere mulighed for at fokusere på deres primære jobfunktion. Det skal styrke den borgernære velfærd på plejehjem, i daginstitutioner og skoler, på jobcentre osv. Det administrative arbejde kan de trygt overlade til de kolleger, der har administration som fag. Alene dette vil give en produktivitetsforøgelse. FTF har således regnet ud, at deres medlemmer i den offentlige sektor bruger ca. 60 mio. timer årligt på dokumentation og kontrol. Noget kan helt kasseres, andet kan adminstrationsuddannede medarbejdere tage sig af.

Vi har Ikke brug for en reform, som pakker ’mere af det samme’ ind i pæne ord. Men fremlægger regeringen en tillidsreform, som lever op til sit navn, vil regeringen hurtigt selv opnå større tillid.

Af Hans-Henrik Hansen
formand, HK Kommunal Østjylland

Kommunal

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK