Rita Bundgaard til Margrethe Vestager: Tag medarbejderne med på råd

07. november 2012  |  HK Stat  |

Økonomi- og indenrigsministeren glemte at inddrage medarbejderne, da ledelsen lagde planer for at spare på statsforvaltningerne. Derfor opfordrer HK/Stats formand nu økonomi- og indenrigsministeren til at sikre, at medarbejderne fremover er med i processen, som det står beskrevet i SU-aftalen.

Kære Økonomi- og Indenrigsminister Margrethe Vestager

Jeg henvender mig til dig i forbindelse med forslaget om ændring af statsforvaltningernes struktur, som skal føre til oprettelse af enhedsorganisation for statsforvaltningen.

Beslutningsforslaget, således som det er offentliggjort i notatet 'Fremtidig struktur for statsforvaltningerne', er blevet til som følge af en ministeriel arbejdsgruppes undersøgelse af statsforvaltningernes arbejde. Ingen af de ansatte i statsforvaltningerne har deltaget i arbejdsgruppens arbejde – deres anmodning om at deltage blev besvaret med, at de var inhabile i forbindelse med arbejdsgruppens arbejde.

Beslutningsforslaget vil resultere i personalereduktioner svarende til ca. 95 årsværk, flytning af arbejdsopgaver og personale samt besparelser på 93 mio. kr.Beslutningsforslaget blev præsenteret for medarbejderne den 26. oktober, samme dag kunne de læse i aviserne, at deres arbejde ville blive flyttet, at der skulle ske afskedigelser, osv. – præsentationen for medarbejderne fandt sted dagen efter offentliggørelsen.

Medarbejderne burde være informeret om de forestående ændringer på et tidligere tidspunkt, således som det er beskrevet i den statslige samarbejdsaftale, som siger, at information om beslutninger, der kan føre til betydelige ændringer i arbejdstilrettelæggelsen og medarbejdernes ansættelsesforhold, skal gives i så god tid og med et så passende indhold, at medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalg kan gennemføre møder og drøftelser med deres ”bagland” for at kunne kvalificere samarbejdsudvalgets drøftelse, inden der træffes endelig beslutning.

Statsforvaltningernes samarbejdsudvalg har ikke fået informationer om de forestående ændringer og har heller ikke haft mulighed for at drøfte forslaget til strukturændringer.

Ved præsentationen af forslaget for medarbejderne den 26. oktober, blev implementeringsprocessen gennemgået. Jeg skal derfor opfordre til, at du sikrer medarbejderdeltagelse i såvel styregruppen, som i procesudvalget og i diverse arbejdsgrupper.

Sidst men ikke mindst skal jeg opfordre dig til at oprette et 'overgangssamarbejdsudvalg' med repræsentanter for de berørte medarbejdere fra de forhandlingsberettigede faglige organisationer. Overgangssamarbejdsudvalget skal i hele implementeringsperioden sikre medarbejderinddragelse i løsningen af alle forhold vedr. statsforvaltningernes fremtidige struktur.

Rita Bundgaard

Formand for HK/Stat