HK’er er årets kommunale leder

08. november 2012  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Den 50-årige leder af bibliotekerne i Hjørring, Benthe Hansen, er netop blevet kåret til årets bedste faglige leder for sin evne til at styrke samarbejdet og understøtte medarbejdernes mod på nytænkning. Vinderen er et strålende eksempel på, at flere forskellige kompetencer giver resultater, mener HK/Kommunal.

Blandt mere end 280 indstillinger fra 70 kommuner har Kommunaldirektørforeningen, COK og 10 faglige organisationer netop udpeget chefen for bibliotekerne i Hjørring, Benthe Hansen, som årets kommunale leder af en faglig afdeling. Med prisen følger en pengepræmie på 50.000 kr.

Benthe Hansen får prisen, fordi hun med dommerkomiteens ord har medvirket til at gøre Hjørring Bibliotek til en levende del af borgernes hverdag, har skiftet fokus til relationer med blandt andre udenlandske biblioteker, og fordi hun i det hele taget har styrket samarbejdet og understøttet medarbejdernes mod på innovation.

Faggrænser på retur

I Benthe Hansens faglige organisation, HK/Kommunal, er formand Bodil Otto særdeles godt tilfreds med valget af den 50-årige bibliotekschef. Benthe Hansen er ifølge HK/Kommunal-formanden er et godt eksempel på, at faggrænser betyder stadig mindre for løsningen af velfærdsopgaverne.

- I en mere og mere kompleks verden er det afgørende, at borgerne får en service, der er båret af medarbejdere, der besidder flere forskellige kompetencer. Udover uddannelse og erfaring kan den menneskelige faktor som i Benthe Hansens tilfælde gøre en forskel for både borgere og medarbejdere. Sideløbende med en fremragende håndtering af de daglige driftsopgaver har Benthe Hansen vist mod og evne til at gå nye veje med innovative løsninger ved at inddrage medarbejderne på forbilledlig vis, siger Bodil Otto.

Biblioteksassistent

Den 50-årige vendelbo er uddannet HK-biblioteksassistent og har fungeret som chef indenfor ældreområdet, inden hun i 2009 blev bibliotekschef i Hjørring Kommune.

Udover Benthe Hansens kåring i kategorien ’Bedste kommunale fag- eller afdelingsleder’ vandt stadsdirektør i Odense Kommune, Jørgen Clausen, prisen i kategorien ’Bedste kommunale topleder’, mens Rigmor Bennetsen, leder på et aktivitetscenter i Vejen Kommune, vandt i kategorien ’Bedste kommunale institutionsleder’.

Forhenværende generaldirektør i DR, Christian Nissen, er formand for dommerkomiteen, der også tæller blandt andre professor i Statskundskab ved Syddansk universitet, Kurt Klaudi Klausen, og Carsten Greve, der er professor ved Copenhagen Business School.

Læs mere om Benthe Hansen på lederprisens hjemmeside

Kommunal Arbejdsmiljø HK-medlemmer Kompetencer